Kokkie en meisje eten ontbijt

Gouden opvoedtips

Gaat uw kind naar school? Uw kind is dan volop in de groei en heeft voldoende voedingsstoffen nodig. Gezond eten en genoeg bewegen is dus heel belangrijk.

Bijna alle kinderen kunnen wel wat extra vezels, vitamines en mineralen gebruiken. Met deze tips krijgt u dat voor elkaar, zonder extra opvoedstress.

smoothie maken

1. Neem de tijd voor het ontbijt

Een goed ontbijt geeft een kickstart voor de dag. Na een nacht slapen, zonder eten, is het lichaam wel weer toe aan het eten. Kinderen die niet ontbijten, krijgen eerder zin in snoep en snacks en hebben meer moeite zich te concentreren op school. Ontbijt gezellig samen aan tafel. Dit helpt uw kind bij het eten. Bij voorkeur bestaat het ontbijt uit een graanproduct, wat zuivel en fruit.

2. Fruit en groente bij elk eetmoment

De meeste kinderen eten gelukkig al elke dag fruit en groente. De porties zijn alleen vaak klein. 150 gram groenten in één keer (bijvoorbeeld 3 opscheplepels boontjes) is voor een kind ook best veel. Gelukkig zijn er de hele dag kansen om wat extra fruit en groente te eten. Denk aan stukjes banaan door de yoghurt, snacktomaten tussendoor, komkommer op brood of aardbeien als toetje.

3. Geef het gezonde voorbeeld

Zorg dat er altijd vers fruit in het zicht ligt en pluk daar ook zelf de vruchten van. En kook gevarieerd, met veel groente. Samen aan tafel eten is gezellig en draagt bij aan een gezond eetpatroon. Bekijk de gezonde voorbeeldtips.

4. Het bord hoeft niet leeg

Nieuwe dingen proeven en ’s avonds met de pot mee-eten is goed voor de smaakontwikkeling. Dwing uw kind niet om meer te eten dan het wil, maar laat het wel van alles wat proberen.

5. Laat uw kind meedenken en -doen

Vraag uw kind te helpen bij de boodschappenlijst of bij het koken. Vraag hoe je lekker en gezond kunt koken: “Hoe zorgen we dat er genoeg groente bij zit voor iedereen?” Op www.voedingscentrum.nl staan veel gemakkelijke, gezonde gerechten.

6. Fruit en koek: geen concurrenten!

Soms zeggen ouders dingen als: “Eet eerst je banaan op, dat is gezond. Daarna mag je lekker een koekje.” Dan benadruk je dat de gezonde keuze een kwestie van doorbijten is.

Het is prettig als een kind meekrijgt dat het lekker en normaal is om vaak fruit en groente te eten. Als gezond de standaard is, dan is af en toe een koekje of een snoepje geen probleem. Bijvoorbeeld na school of in het weekend.

Jongen en kokkie koken samen