Tips van scholen
Lees hieronder tips van scholen van afgelopen schoolfruitjaren. Er staan bijvoorbeeld tips over het snijden, het maken van een schoolfruitbeleid en leuke lesideeën. Heb je zelf een goede tip? Laat het ons vooral weten.
Bereid- en snijdtips
Alexander Roozendaalschool, Almere
Wij snijden/knippen voor de jonge kinderen mandarijnen en sinaasappels doormidden. Dan krijgen ze niet, wanneer ze op het stukje bijten, een onverwachte sapexplosie in hun mond.
SBO De Windroos, Oldenzaal
Ik heb voor elke klas een snijplankje en een niet te scherp schilmesje gekocht. De kinderen leren zo ook hoe ze fruit (b.v. een mango) moeten snijden en op te eten. Vooral de bovenbouw doet dit allemaal zelf. Zo leren ze het fruit van binnen en van buiten en om samen te werken. Vaak snijden ze het fruit in stukken en delen dit net voor de pauze uit in de klas. Dit eet net iets gezelliger en beter.
Kleurenpracht, Zaandam
Twee kinderen hebben als taak om het fruit op te halen en te verdelen. In de keuken wordt het benodigde gereedschap opgehaald. Sinaasappels worden met schil in 8 parten gesneden. Vruchtvlees wordt er uit gehapt. Omdat dit ook wel bij hardloopwedstrijden wordt uitgedeeld, noemen we dit 'sportsinaasappeltjes’.
De Ambelt, Zwolle
Ook de kinderen die niet zo van appels houden, lusten een sterretjes appel!
Laurentiusschool, Kekerdom
Een appelsnijder kun je niet alleen voor appels gebruiken, ook peren snijd je er heel makkelijk mee. Feestappels: appels met een beetje kaneel erop. Elke klas heeft een eigen fruitbak (grote beslagkom) waarin het fruit ligt. De klassenhelpers lopen rond met deze bak (onze conciërge snijdt het fruit al voor ons). We snijden altijd een fruitstuk in hele kleine stukjes voor de kinderen die eerst willen proeven (iedereen moet altijd alles proeven).
CBS de Akker, Rotterdam
Met de appelsnijder snijd ik de appel net niet helemaal door, zodat de partjes nog aan het klokhuis bij elkaar blijven. Zo worden de partjes minder snel bruin. De kinderen vinden het ook leuk om zo de partjes van hun appel te "plukken".
IKC Wiarda / Wiardaskoalle, Gouttum
Laatst heeft mijn groep (7) heerlijk gesmuld van de mango. We hebben de mango met een mango-snijder doormidden gesneden. De harde kern wordt dan gescheiden. In Australië heb ik van mijn familie geleerd om een raster in de mango te snijden. Je keert hem binnenstebuiten en voila allemaal mooie hapklare vierkantjes!
Stadskwartier, Meppel
Maak appel of perenmonsters. Je snijdt de appel of peer zigzaggend doormidden en maakt ogen. Daarna kun je er een toneelstukje bij spelen. Ik zeg altijd met een monsterstem: ik eet je op met huid en haar! De kinderen antwoorden: dat gaat niet gebeuren, want ik eet al jouw tanden op. Plezier gegarandeerd én ze eten fruit met plezier!
CBS de Vore, Delfzijl
Wij hebben inmiddels 2 appelsnijders "versleten" door veelvuldig gebruik. Wij hebben 3 fruitdagen op school. Nu is het echter zo dat de kinderen van de onderbouw de appelsnijder zo leuk vinden, dat ze op de andere dagen ook graag een appel mee naar school willen , omdat het dan met de appelsnijder gesneden mag worden. Enkele ouders waren zeer verrast dat hun kinderen zo graag een appel mee naar school wilden. Prachtig toch!
Salto School Louis Buelens, Eindhoven
We maken met 2 mensen de ananassen in de keuken schoon, waarna we ze onmiddellijk uitserveren in de klassen. Hierdoor voorkomen we geknoei in de klassen en het is een heerlijk verfrissende versnapering!
Leuke lesvoorbeelden
OBS de Linde, Loosdrecht,
"Groep 6 had rekenles over breuken. Toevallig hadden we als schoolfruit meloenen! We hebben daar maar een combinatie van gemaakt."
Calvijncollege, Krabbendijke
Wij hebben verschillende lessen met opdrachten gemaakt wat met het geleverde fruit te maken had. Vaak waren dit opdrachten in combinatie met andere vakken. Zo hebben wij bijvoorbeeld de les 'Eetbaar Schilderij'. Download hier deze les.
BS De Wegwijzer, Heerlen
Er zijn wel eens kinderen die vanuit hun cultuur wel al bekend zijn met een bepaald fruit, dat hier nog vrij onbekend is. Laat de kinderen hierover vertellen!
Villa60, Eefde
Wij hebben drie dagen schoolfruit. Wij willen kinderen stimuleren om ook de andere dagen fruit mee te nemen naar school. We willen niet dat kinderen fruit mee naar school nemen, omdat het 'moet' van de juf of van vader/moeder. We willen de verantwoordelijkheid bij de kinderen neerleggen. Met de bovenbouwgroepen hebben we de fruitchallenge gespeeld. De kinderen uitgedaagd om in een x aantal weken met de klas een x aantal stukken fruit te eten. Hiervoor heb ik een lijst gemaakt met alle soorten fruit, zodat we elke dag kunnen aanvinken wat er gegeten is. Dit was een groot succes! Als beloning heb ik met de kinderen wafels gebakken: gemaakt van banaan, havermout, ei en melk. Nu we de fruitchallenge niet meer spelen, nemen de kinderen bijna altijd ook gewoon fruit mee naar school. Download hier deze les
SBO de Súdwester, Sneek
Wij hebben bij ons op school een fruitwinkel ingericht. Het heet de Súdwinkel en daar verkopen we het fruit wat we van jullie krijgen. Niet met echt geld, maar met nep geld. Zo kan elke klas `s ochtends fruit halen. Je leert hier met geld omgaan en hoe je je moet gedragen in een winkel. Maar je leert natuurlijk ook gezond te eten. Wij vinden het supervet.
Voorbereiding en verdeling van fruit en groente
Obs De Oosterenk, Zwolle
Elke groep heeft een eigen fruitmand en de schoolfruitcoördinator zorgt dat de fruitmanden gevuld zijn en klaarstaan in de lerarenkamer elke ochtend. De leraren brengen vervolgens de fruitmanden naar hun eigen klassen. Als er fruitsoorten zijn zoals watermeloenen, meloenen en/of ananas, dan zorgt de schoolfruitcoördinator samen met een paar kinderen van groep 8 dat al het fruit gesneden is. De kinderen brengen dan netjes voor 10 uur hun fruit in een schaal naar de klassen.
De Arik, Heemstede
Wij hebben voor iedere groep een aparte bak en 's ochtends maakt de conciërge het klaar voor alle groepen! Iedere leerkracht neemt de bak mee de klas in, schillen als het op is daar weer in, kind leegt de bak in de groenbak en aan t einde van de dag wordt het ingeleverd bij de conciërge en kan de dag weer opnieuw beginnen! Werkt als een trein!
Praktijkschool Westfriesland, Grootbroek
Bij ons op de praktijkschool werkt het heel goed om tijdens de theorielessen het fruit te snijden en te verdelen. Ik heb wat fruit opgespaard (rijp laten worden) en voor elke leerling een fruitsalade gemaakt. Dit ging er heerlijk in! Dus: het is speciaal dat ze tijdens de les mogen eten EN het wordt voor ze gesneden. Dan wordt het heerlijk gegeten!
Ireneschool, Ermelo
Van alle drie soorten een keuzeschaal maken per dag. Zo is er voor iedereen altijd iets dat hij of zij lekker vindt of een klein stukje om te proberen. Van alle drie een stukje is dan ook mogelijk en grote eters en kleine eters hebben dan allemaal voldoende.
Hildegardisschool, Rotterdam
We hebben grote gekleurde bakken aangeschaft en grote schalen per klas. Alle klassen hebben kleine lepeltjes voor de kinderen in de klas. Dan hebben wij de liefste ouderraad die je maar kunt wensen. Zij verdelen, snijden (indien nodig) het fruit en verdelen de bakken/schalen in de klassen op woensdag en soms op vrijdag als er gesneden moet worden.
Basisschool Titus Brandsma, Venlo-Blerick
Maak er een gezellig oudermoment van! Wij hebben een oproep geplaatst en een groot aantal ouders en grootouders bereid gevonden om samen in de teamruimte fruit en groente te snijden en te verdelen. Iedere klas heeft een afsluitbare bak met groep en leerlingaantal erop geschreven. Per groep wordt het fruit verdeeld. Wij verdelen de drie soorten telkens over alle drie de dagen. Dus iedere dag valt er voor alle kinderen te kiezen uit drie soorten en er zit voor ieder kind van alle soorten een stuk fruit in de bak.
Dus... samen snijden, verdelen en proeven. Binding met ouders en grootouders, gezamenlijke verantwoordelijkheid ouders/school en samen smikkelen en ontdekken door kinderen (en soms ook door ouders -pommelo en kakifruit bijvoorbeeld-). Een win-win-win-situatie.
De Jacobsvlinder, Zoetermeer
Fruit wat gesneden moet worden wordt in de ouderkamer klaargemaakt door ouders. Wij zijn begonnen met 1 vaste fruitdag ( Jaren geleden)en hebben dit steeds uitgebreid. Vanaf dit schooljaar eten de kinderen in de kleine pauze allen fruit. dit gaat goed. kinderen zijn tevreden, ouders ook.
OBS de Veldrakker, Nieuwegein
Iedere week sturen wij de soorten fruit door naar een enthousiaste groep ouders, die via een app ouders optrommelt. Zij maken het merendeel van het fruit dat niet makkelijk te eten is voor kinderen, schoon. Er zijn bakken gekocht waar het fruit in gedaan wordt. Het eten en genieten van fruit is hier héél erg mee vooruit gegaan.
Diamant college, Groningen
Wij zijn een VSO-school met groepen tot 14 leerlingen. Per klas heb ik een grote, kleurige (fruit)schaal gekocht. Per klas een kaart met de aantallen (voor eigen geheugen en voor collega's die het eventueel moeten overnemen). Ik verdeel het fruit en laat dan een bovenbouw-leerling de bakken rondbrengen. Overgebleven fruit zet ik bij de kantine neer zodat ook bovenbouwleerlingen fruit kunnen pakken. Soms gebruiken we restanten bij de kooklessen.
Daltonschool, Elst
Plan school breed een moment in (tijdens de pauze) om met de gehele school tegelijkertijd het school fruit te nuttigen. Zo wordt het niet ''vergeten''.
OBS De Rietschoof, Opijnen
Wij maken op school gemengde dienbladen met fruit. Dat betekent dat de appels met de appel snijder in parten gesneden worden, de peren doormidden en het klokhuis eruit. En andere vruchten ook in stukken. Wij horen dus nooit dat iemand iets niet wil nemen er is dagelijks keuze.
Spelen met smaak
Gomarus college, Leeuwarden
Wij maken met het fruit ook smoothies, fruitsalades en andere recepten die de leerlingen zelf mogen uitzoeken. Daarnaast hebben we op 5 verschillende manieren wortels voorbereid, daarna een smaaktest erop losgelaten. Leerlingen vonden het fantastisch om de verschillende smaken en structuren te proberen.
PCBS Diamant, Beemte Broekland
Kinderen hebben soms de neiging om op voorhand al te zeggen dat ze iets niet lusten. De afspraak bij ons is: "Je moet soms aan een nieuwe smaak wennen. 10 hapjes en je bent eraan gewend!" en ook: "Iedereen proeft alles, daarna mag je uit de 3 fruitsoorten een keuze maken." Op school hebben wij 2 kinderen die hierop een uitzondering zijn, maar voor de rest eet elk kind alles!
OBS ’t Jonkertje, Jonkersvaart
Nieuwe fruitsoorten bieden we op een mooie schaal in kleine "proefporties" aan. Deze schaal staat op een strategische plaats waar de leerlingen in de ochtendpauze langs komen, met een leerkracht die het fruit promoot en zegt dat iedereen "moet" proeven. Opvallend veel leerlingen komen terug voor een tweede stukje....
SBO de Wissel, Oosterhout
Soms blijft er fruit over. Zonde om weg te gooien. Wij maken er dan smooties of fruitsalade van. De kids smullen hiervan!
Heb je goede tips over groente en fruit in de klas? Je kunt jouw tip doorgeven via het formulier hiernaast.
Op deze manier kunnen andere scholen gebruik maken van jouw tips om EU-Schoolfruit nog leuker te maken!
Let op: Jouw tip kan verspreid worden via onze communicatiekanalen. Je wordt in dat geval altijd opnieuw benaderd om toestemming te geven.