Smaakmissie Drinken
Drinken... Het is iets wat we elke dag doen. Tijd om hier meer over te ontdekken! Hoe maak je bijvoorbeeld een gezond superdrankje? Ontdek het in de Smaakmissie Drinken!
De Smaakmissie Drinken is bedoeld voor leerlingen uit groep 5-6. De missie bestaat uit 6 interactieve lessen met aanvullend een digibordmodule en is te vinden op het gratis lesportaal Chef!.
Promoot een superdrankje!
Monica is een reclamemaker en heeft hulp nodig! Ze moet een reclame maken over een superdrankje voor kinderen. Ze heeft alleen geen idee wat kinderen drinken en wat het superdrankje kan zijn. Kunnen de leerlingen haar helpen met het uitvoeren van een marktonderzoek en een flitsende reclame bedenken voor het superdrankje?
Tijdsduur
De Smaakmissie bestaat uit 6 lessen van 35-70 minuten.
Wereldwaterdag & Kraanwaterdag 2022
Het lesmateriaal van de Smaakmissie Drinken sluit goed aan bij Wereldwaterdag op 22 maart en de Nationale Kraanwaterdag 2022 op 28 september 2022. Meer informatie via www.kraanwaterdag.nl.
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
Hoe zet je een Smaakmissie in?
Op het lesportaal Chef! vind je een overzicht bij welke kerndoelen voor het basisonderwijs voedseleducatie aansluit. Er zijn verschillende manieren om ons aanbod aan voedseleducatie in te zetten.
Op het lesportaal Chef! vind je een overzicht bij welke kerndoelen voor het basisonderwijs voedseleducatie aansluit. Er zijn verschillende manieren om ons aanbod aan voedseleducatie in te zetten.
- Project: verdeel de lessen over de dagen van de projectperiode.
- Verspreid over het schooljaar: maak van tevoren een planning, zodat alle lessen aan bod komen.
- Koppeling met reguliere lesmethoden in het onderwijs: Zowel op deze website als op Chef! staat van welke voedseleducatielessen aansluiten op reguliere lespakketten.
Waaruit bestaat de Smaakmissie?
Les 1: Wat weet ik al?
Tijdens deze eerste les worden leerlingen zich bewust van wat ze al weten over drinken en leren dat drinken noodzakelijk is. Ook brengen ze hun eigen vochtinname in kaart met de thuiswerkopdracht.
Leerdoelen
De leerlingen:
- worden zich bewust van wat ze al weten over drinken
- kunnen uitleggen wat er in het drankenvak van de Schijf van Vijf zit
- kunnen hun eigen dagelijkse vochtinname in kaart brengen
- leren dat drinken noodzakelijk is voor het lichaam
Les 2: Naar de supermarkt
Om reclame voor een superdrankje te kunnen maken, moet je eerst weten wat er allemaal te koop is. Tijd om eens langs de winkel te gaan!
Leerdoelen
De leerlingen:
- kunnen hun eigen dagelijkse vochtinname in kaart brengen
- kunnen in de winkel verschillende soorten dranken opzoeken
- ontdekken dat er in frisdranken suiker en zuur zit
- leren dat er voor drinken veel reclame wordt gemaakt
Les 3: Onderzoek!
In deze les doen de leerlingen verschillende onderzoekjes. Hoe goed kunnen de leerlingen proeven?
Leerdoelen
De leerlingen:
- ontdekken hoeveel suiker er in verschillende dranken zitten
- ontdekken dat fruitsap ook veel suiker bevat
- proeven soorten thee en kiezen hun voorkeur
- ontdekken dat water uit de kraan net zo lekker is als water uit een flesje
- vinden het belangrijk voor hun gezondheid om te kiezen voor producten uit de Schijf van Vijf (thee, water, melk)
Les 4: De herkomst van thee en water
De leerlingen weten ondertussen al veel over de smaak en gezondheid van water en thee. Maar weten ze ook hoe het gemaakt wordt? Dat gaan ze nu ontdekken!
Leerdoelen
De leerlingen:
- waarderen water en thee als een mooi product waar veel werk voor nodig is
- kunnen in kaart brengen welke productiestappen nodig zijn om water en thee te produceren
- kunnen beargumenteren waarom water in Nederland kan worden geproduceerd en thee in het buitenland
Les 5: Reclame maken
In les 5 maken de leerlingen een flitsende reclame over het promoten van thee en water op school!
Leerdoelen
De leerlingen:
- kunnen uitleggen wat de gezondste keuze is binnen het drankenvak van de Schijf van Vijf
- denken na over wat ze aan hun eigen drinkgedrag kunnen verbeteren
- kunnen uitleggen wat ze tijdens deze Smaakmissie allemaal geleerd hebben
Les 6: Superkoks!
Tijdens de laatste les maken de leerlingen water met een heerlijk smaakje. De leerlingen presenteren aan hun ouders wat ze geleerd hebben tijdens de Smaakmissie. Ze kunnen hun reclames laten zien of de drankenquiz uit de eerste les nogmaals spelen.
Leerdoelen
De leerlingen:
- waarderen het om water te drinken
- kunnen verschillende smaakjes toevoegen aan water
Benieuwd naar de Smaakmissie Drinken?
Wat heb je nodig voor de Smaakmissie?
Hoe ziet de Smaakmissie eruit?
Wanneer zet je de Smaakmissie in?
- 23 t/m 29 september 2024: Nationale Vitaliteitsweek
- 25 september 2024: Nationale Kraanwaterdag
- 14 december 2024: Internationale Dag v/d Thee
- 22 maart 2025: Wereld Waterdag
- 7 april 2025: Wereld Gezondheidsdag
- 10 t/m 14 juni 2025: Week voor de Gezonde Jeugd