Aansluiting onderwijs
Hoe passen de lessen in Chef! in het curriculum van mijn school? Deze kreet is een veel gehoorde uitspraak van leerkrachten. Gelukkig sluit voedseleducatie naadloos aan op het reguliere onderwijs. Op deze pagina staat een overzicht bij welke kerndoelen ons aanbod aansluit en een overzicht bij welke reguliere lesmethodes je ons aanbod kunt laten aansluiten.
Kerndoelen
Het lesmateriaal sluit aan op de kerndoelen voor het basisonderwijs en bij activiteiten en lessen over eten en bewegen, vanuit het leergebied ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’.
Domein Mens en samenleving
34. De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.
35. De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
37. De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
39. De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.
Domein Natuur en techniek
40. De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.
41. De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.
Leerplankader Voeding SLO
Het lesmateriaal in Chef! is gebaseerd op de doorlopende leerlijn “Hanteren van een gezond en duurzaam voedingspatroon voor 4-18 jarigen in primair, voortgezet en onderbouw middelbaar onderwijs” van het Voedingscentrum. Deze leerlijn is ontwikkeld op basis van kerndoelen en leerlijnen van Stichting nationaal expertisecentrum Leerplankader Ontwikkeling (SLO) én leerlijnen van de World Health Organization (WHO) en het Nederlands Instituut voor Biologie (NIBI). Het Leerplankader Sport, bewegen en gezonde leefstijl biedt structuur en bouwstenen, om als school of instelling, een eigen leerplan-op-maat, op onder andere het thema voeding, te maken.
Smaaklessen combineren met veel gebruikte methoden
Door de lessen uit Chef! te combineren met methoden die je al gebruikt is het gemakkelijker voedseleducatie in te passen in je bestaande lessen. Het lesmateriaal in Chef! kan een verdieping of een verbreding zijn op de methodes die je nu al gebruikt, of een les uit een methode vervangen.
De volgende methodes zijn meegenomen in het overzicht:
Argus Clou: Aardrijkskunde | DeZaken | Naut, Meander, Brandaan |
Argus Clou: Geschiedenis | IPC | Schatkisten |
Argus Clou: Natuur en Techniek | Faqta | Wereldzaken |
Blink Aardrijkskunde | Kleuterplein | Wijzer Aardijkskunde |
Blink Geïntegreerd | Meander | Wijzer Geschiedenis |
Blink Natuur en Techniek | Natuurzaken | Wijzer Natuur en Techniek |
Code D | Naut | |
Geef je ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO)? Bekijk deze pagina voor suggesties over hoe je Smaaklessen hierbij kunt inzetten.
Argus Clou: Aardijkskunde (2012)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
3 | Thema 1: Een boom in de klas? | Les 1: Boom of huis? | Smaaklessen Groep 1-2, les 7 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/14/les/55 | In thema 1, les 1 ‘Boom of huis?’ van Argus Clou Aardrijkskunde (2012) voor groep 3 gaat het over de schooltuin. Smaakles 7 'Waar komt mijn eten vandaan?’ sluit hierbij aan omdat het gaat over de herkomst van voedsel. Als verbreding zou deze les ingezet kunnen worden en gekoppeld kunnen worden aan de schooltuin. |
4 | Thema 2: Wat wil jij worden? | Les 1: En het beroep is... | Smaaklessen Groep 4 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/41 | In thema 2, les 1 'En het beroep is...' van Argus Clou Aardrijkskunde (2012) voor groep 4 leren de leerlingen over verschillende beroepen. Smaakles 3 'Wie maakt ons eten?' zorgt voor verbreding omdat de leerlingen over beroepen leren die te maken hebben met de productie van voedsel. |
7 | Thema 2: Werk aan de winkel | Les 1: Overal is werk | Smaaklessen Groep 7 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/36 | In thema 2, les 1 'Overal is werk' van Argus Clou Aardrijkskunde (2012) voor groep 7 is één van de lesdoelen dat de leerlingen leren over de vier economische sectoren. In Smaakles 3 'Stap voor stap naar sinaasappelsap' leren de leerlingen over de productieketen. Dit past binnen de primaire sector. Deze les kan toegepast worden als verdieping. |
3 | Thema 1: Een boom in de klas? | Les 1: Boom of huis? | Smaakmissie Moestuin les 1 voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/21/les/94 | In Thema 1, Les 1: "Boom of huis" van Argus Clou Aardrijkskunde (2012) voor Groep 3 gaat het over de moestuin. Smaakmissie Moestuin les 1: "Startles", De tuinvrouw heeft jullie hulp nodig! sluit hierbij aan omdat de smaakmissie gaat over de verschillende groenten en fruit in de moestuin. Als verbreding zou de les kunnen worden gekoppeld aan de schooltuin. |
3 | Thema 1: Een boom in de klas? | Les 1: Boom of huis? | Smaakmissie Moestuin les 2 voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/21/les/95 | In Thema 1, Les 1: "Boom of huis" van Argus Clou Aardrijkskunde (2012) voor Groep 3 gaat het over de moestuin. Smaakmissie Moestuin les 2: "Een kijkje in de moestuin (2 keer per week) " sluit hierbij aan omdat de smaakmissie gaat over groenten en fruit verzorgen in de moestuin. Als verbreding zou de les kunnen worden gekoppeld aan de schooltuin. |
3 | Thema 1: Een boom in de klas? | Les 1: Boom of huis? | Smaakmissie Moestuin les 3 voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/21/les/96 | In Thema 1, Les 1: "Boom of huis" van Argus Clou Aardrijkskunde (2012) voor Groep 3 gaat het over de moestuin. Smaakmissie Moestuin les 3: "Groeien maar! (elke 2 weken) " sluit hierbij aan omdat de smaakmissie gaat over groenten en fruit verzorgen in de moestuin. Als verbreding zou de les kunnen worden gekoppeld aan de schooltuin. |
3 | Thema 1: Een boom in de klas? | Les 1: Boom of huis? | Smaakmissie Moestuin les 4 voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/21/les/97 | In Thema 1, Les 1: "Boom of huis" van Argus Clou Aardrijkskunde (2012) voor Groep 3 gaat het over de moestuin. Smaakmissie Moestuin les 4: "Oogst- en kookles (wanneer groente/fruit geoogst kan worden.) " sluit hierbij aan omdat de smaakmissie gaat over groenten en fruit bereiden. Als verbreding zou de les kunnen worden gekoppeld aan de schooltuin. |
3 | Thema 1: Een boom in de klas? | Les 1: Boom of huis? | Smaakmissie Moestuin les 5 voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/21/les/98 | In Thema 1, Les 1: "Boom of huis" van Argus Clou Aardrijkskunde (2012) voor Groep 3 gaat het over de moestuin. Smaakmissie Moestuin les 5: "Groente Bling Bling " sluit hierbij aan omdat de smaakmissie gaat over de verschillende smaken van groenten in de moestuin. Als verbreding zou de les kunnen worden gekoppeld aan de schooltuin. |
3 | Thema 1: Een boom in de klas? | Les 1: Boom of huis? | Smaakmissie Moestuin les 6 voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/21/les/99 | In Thema 1, Les 1: "Boom of huis" van Argus Clou Aardrijkskunde (2012) voor Groep 3 gaat het over de moestuin. Smaakmissie Moestuin les 6: "Alle plantjes groeien anders " sluit hierbij aan omdat de smaakmissie gaat over verschillende groeiwijze van groenten en fruit in de moestuin. Als verbreding zou de les kunnen worden gekoppeld aan de schooltuin. |
3 | Thema 1: Een boom in de klas? | Les 1: Boom of huis? | Smaakmissie Moestuin les 7 voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/21/les/100 | In Thema 1, Les 1: "Boom of huis" van Argus Clou Aardrijkskunde (2012) voor Groep 3 gaat het over de moestuin. Smaakmissie Moestuin les 7: "Speurtocht " sluit hierbij aan omdat de smaakmissie gaat over hoe fruit groeit in het wild. Als verbreding zou de les kunnen worden gekoppeld aan de schooltuin. |
7 | Thema 2: Werk aan de winkel | Les 1: Overal is werk | Smaakmissie Groente les 3 voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/18/les/78 | In thema 2, les 1 'Overal is werk' van Argus Clou Aardrijkskunde (2012) voor groep 7 is één van de lesdoelen dat de leerlingen leren over de vier economische sectoren. In les 3 van de Smaakmissie Groente leren de productiestappen van het telen van groente. Het beroep van teler past binnen de primaire sector. Deze les kan toegepast worden als verbreding. |
Argus Clou: Geschiedenis (2012)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
3 | Thema 3: Lekker is duur | Les 1: Het eten | Smaaklessen Groep 3 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/44 EU-Schoolfruit Groep 3 Startles Proeven met al je zintuigen https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/111 | In thema 3, les 1 'Het eten' van Argus Clou Geschiedenis (2012) voor groep 3 kunnen de leerlingen voorbeelden noemen van wat er nodig is om eten lekker te maken, zoals specerijen. Deze les sluit aan bij Smaakles 1 'Proeven met je zintuigen'. Deze Smaakles gaat over proeven. Deze les kan gebruikt worden om het principe van verschillende specerijen, met daarbij ook de verschillende smaken, uit te bereiden. |
3 | Thema 3: Lekker is duur | Les 2: Een schip van ver | Smaaklessen Groep 4 les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/42 EU-Schoolfruit Groep 4 Startles Groente en fruit van ver https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/112 | In thema 3, les 2 'Een schip van ver' van Argus Clou Geschiedenis (2012) voor groep 3 is één van de lesdoelen dat de leerlingen kunnen uitleggen dat onbekende etenswaren met schepen naar ons land werden gebracht uit verre landen. Smaakles 4 'Groente en fruit van ver!' kan zorgen voor verdieping omdat de leerlingen hier onbekende groente en fruit proeven. Hierbij worden de leerlingen uitgedaagd om te verwoorden wat ze proeven. |
Argus Clou: Natuur & Techniek (2012)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
3 | Thema 5: Koken is feest! | Les 2: Tellen en bakken | Smaaklessen Groep 1-2 les 7 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/14/les/55 | In thema 5, les 2 'Tellen en bakken' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 3 leren de leerlingen een pannenkoek te maken aan de hand van een eenvoudig recept. In Smaakles 9 'Kookfestijn: Broodjesbakken maken de leerlingen zelf een broodje. De les kan worden ingezet als vervanging.. |
3 | Thema 5: Koken is feest! | Les 1: Feestkaas | Smaaklessen Groep 1-2 les 7 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/14/les/55 | In thema 5, les 1 'Feestkaas' van Argus Clou (2012) voor groep 3 en bij Smaakles 7 'Waar komt mijn eten vandaan?' is het lesdoel dat de leerlingen de herkomst van voedsel kunnen benoemen. De Smaakles kan ingezet worden als vervangen voor les 1 'Feestkaas'. |
3 | Thema 4: Sterk als bot | Les 1: Ik bouw oma | Smaaklessen Groep 3 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/13/les/44 | In thema 4, les 1 'Ik bouw oma' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 3 is het lesdoel dat de leerlingen de functies kunnen benoemen van hun zintuigen. Smaakles 1 ' Proeven met al je zintuigen' ontdekken de leerlingen wat ze kunnen met hun zintuigen. Door deze Smaakles aan te bieden als verbreding ontdekken de leerlingen met proefjes wat ze kunnen met hun zintuigen. |
3 | Thema 5: Koken is feest! | Les 1: Feestkaas | Smaaklessen Groep 3 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/13/les/45 | In thema 5, les 1 'Feestkaas' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 3 leren de leerlingen waar de zuivelindustrie om draait. Ook leren de leerlingen waar een aantal voedselproducten op hun bord vandaan komen, zoals melk en eieren. In Smaakles 2 'Ontbijt: een goede start' is één van de doelen dat leerlingen leren dat een gezond ontbijt bestaat uit granen, fruit en zuivel. Als verbreding van de les ‘Feestkaas’ zou Smaakles 2 ingezet kunnen worden. |
3 | Thema 5: Koken is feest! | Les 2: Tellen en bakken | Smaaklessen Groep 3 les 5 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/13/les/48 | In thema 5, les 2 'Tellen en bakken' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 3 leren de leerlingen een pannenkoek te maken aan de hand van een eenvoudig recept. In Smaakles 5 'Kookfestijn: Feestelijke traktaties' maken de leerlingen zelf een gezonde traktatie. Ze Leren wat een recept is en gebruiken die om de traktatie te maken. Deze les kan worden gebruikt als vervaning. |
4 | Thema 5: Een lekker hapje papier | Les 1: Vliegende postbode | Smaaklessen Groep 3 les 5 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/13/les/48 | In thema 5, les 1 'Vliegende postbode' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 4 is het doel dat de leerlingen kunnen aangeven waarom groente en fruit gezond zijn. Smaakles 5 'Kookfestijn: Feestelijke traktaties' kan worden ingezet als verbreding, omdat ze in deze les een gezonde traktatie gaan maken. Ze leren daar over gezonde producten. |
4 | Thema 5: Een lekker hapje papier | Les 1: Vliegende postbode | Smaaklessen Groep 4 les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/12/les/42 | In thema 5, les 1 'Vliegende postbode' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 4 leren de leerlingen verschillende eigenschappen van planten. Zo ook waar verschillende vruchten van een plant vandaan komen. Deze les zou je kunnen verbreden door Smaakles 4 'Groente en fruit van ver!' te gebruiken. Leerlingen proeven in deze les groenten en fruit uit andere landen. Hier kan ingegaan worden waarom deze planten in het buitenland groeien (klimaat) en aan welk deel van de plant deze vruchten groeien. Laten maken de kinderen ook een poster over de dingen die ze geproefd hebben. Komt het uit Nederland of uit een ander land? De leeropbrengst wordt beeldend. |
6 | Thema 3: Speurneuzen en luistervinken | Les 2: Vijf zintuigen | Smaaklessen Groep 5 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/4/les/8 | In thema 3, les 2 'Vijf zintuigen' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 6 gaat over zintuigen, ook komt het onderdeel: 'ruiken met je tong' naar voren. Als verbreding zou Smaakles 1 'Ontdek de hoofdsmaken' ingezet kunnen worden om de leerlingen met hun zintuigen de verschillende hoofdsmaken laten ontdekken. |
5 | Thema 5: Wat eten we? | Les 2: Benzine voor je lijf | Smaaklessen Groep 5 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/4/les/9 | In thema 5, les 2 'Benzine voor je lijf' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 5 leren de leerlingen dat voedsel een brandstof is voor je lichaam. De Schijf van Vijf komt kort in deze les naar voren. Als verdieping zou Smaakles 2 'Lekker uit de Schijf van Vijf' goed ingezet kunnen worden omdat de Smaakles dieper in gaat op de producten uit en de functies van de Schijf van Vijf. |
5 | Thema 5: Wat eten we? | Les 4: Etenstijd! | Smaaklessen Groep 5 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/4/les/9 | In thema 5, les 4 'Etenstijd' van Argus Clou Natuur en tecniek (2012) voor groep 5 leren de leerlingen over de Schijf van Vijf. Om de Schijf van Vijf meer context te geven kan Smaakles 2 'Lekker uit de schijf van Vijf' goed ingezet worden als verbreding, omdat de leerlingen op een actieve manier over de Schijf van Vijf. |
6 | Thema 5: Boodschappen in de natuur | Les 4: Overal afval | Smaaklessen Groep 5 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/4/les/10 | In thema 5, les 4 'Overal afval' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) groep 6 afval op straat. In Smaakles 3 'Wat een verspilling!?' leren de kinderen over voedselverspilling. Er worden handvatten gegeven om die verspilling tegen te gaan en zo komt er minder afval in de natuur. |
5 | Thema 1: Een miniwereld in de tuin | Les 4: Paddenstoelen | Smaaklessen Groep 5 les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/4/les/11 | In thema 1, les 4 'Paddenstoelen' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 5 gaat het over de rol van schimmels in de natuur. Smaakles 4 'Waar bewaar je wat' sluit goed aan bij de les omdat de leerlingen leren dat je zintuigen je waarschuwen voor voedselbederf. Ook leren ze waar ze producten het beste kunnen bewaren om voedselverspilling tegen te gaan. Deze les kan worden ingezet als verbreding. |
6 | Thema 5: Boodschappen in de natuur | Les 2: Eten in een aardehuis | Smaaklessen Groep 5 les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/4/les/11 | In thema 5, les 2 'Eten in een aardehuis' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) groep 6 gaat het kort over bedorven eten. In Smaakles 4 'Waar bewaar je wat?' wordt hier verder op door gegaan en leren de leerlingen hoe ze voedselbederf tegen kunnen gaan en hoe ze hun eten het beste kunnen bewaren. De Smaakles kan daardoor goed ingezet worden als verbreding. |
7 | Thema 4: De wereldkeuken | Les 1: Voedsel uit alle landen | Smaaklessen Groep 6 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/9/les/24 | In thema 5, les 1 'Voedsel uit alle landen' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) groep 7 gaat het kort over seizoensgroenten uit verschillende landen. In Smaakles 1 'Speurneuzen?' gaat het over specerijen van over de hele wereld die het eten daar kenmerken. De specerijen gaan de hele wereld over. Deze smaakles kan worden ingezet als verbreding. |
6 | Thema 5: Wat eten we? | Les 2: Benzine voor je lijf | Smaaklessen Groep 6 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/9/les/25 | In thema 5, les 2 'Benzine voor je lijf' van Argus Clou Natuur en techiek (2012) voor groep 5 leren de leerlingen welke voedingstoffen goed werken als bezine voor je lijf. In Smaakles 2 'Proefjescircuit met de Schijf van Vijf' doen de leerlingen verschillende proefjes om erachter te komen welke voedingsstoffen er in producten zitten. Deze Smaakles is een verdieping op de les uit het boek. |
5 | Thema 5: Wat eten we? | Les 1: Pannenkoek met ... | Smaaklessen groep 6 Les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/9/les/26 | In thema 5, les 1 'Pannenkoek met ...' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 5 leren de leerlingen wat het verschil is tussen bewerkt en onbewerkt voedsel. In Smaakles 3 'Met of zonder pakjes en zakjes??' gaat het over verschillende bewerkingsvormen van voedsel. Smaakles 3 kan worden ingezet als vervanging, omdat de leerlingen leren over verschillende dingen. De les past meer bij de huidige tijd, door de gespreksvragen die er in verwerkt zitten. |
6 | Thema 5: Boodschappen in de natuur | Les 2: Eten in een aardehuis | Smaaklessen groep 6 Les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/9/les/26 | In thema 5, les 2 'Eten in een aardehuis' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) groep 6 gaat het kort over voedselbewerkingen, zodat je voedsel langer kunt bewaren. In Smaakles 3 'Met of zonder pakje en zakje?' wordt hier verder op door gegaan en leren de leerlingen over verschillende bewerkingsvormen en redenen tot voedselbewerking. Deze les kan worden ingezet als verdieping. |
8 | Thema 5: (On)beperkt houdbaar | Les 1: Het licht gaat uit! | Smaaklessen groep 7 Les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/11/les/37 | In thema 5, les 1 'Het licht gaat uit' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 8 is een lesdoel dat de leerlingen voorbeelden kunnen noemen van maatregelen die wel en niet goed zijn voor het milieu. Smaakles 4 'Het appeldebat' staat in het teken van Biologische landbouw. Biologische landbouw is een voorbeeld van een maatregel die goed is voor het milieu. Door deze Smaakles aan te bieden als verbreding maken de leerlingen kennis met de biologische industrie. |
8 | Thema 5: (On)beperkt houdbaar | Les 5: Zuinig op de planeet | Smaaklessen groep 8 Les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/10/les/31 | In thema 5, les 4 'Zuinig op de planeet' van Argus Clou Natuur en tecniek (2012) voor groep 8 leren de leerlingen over duurzaamheid. In smaakles 3 'Hoe eet je duurzaam?' leren de leerlingen over voedselkeuzes maken waarbij je rekening houdt met het milieu en over verschillende keurmerken die iets zeggen over het milieu. De smaakles kan worden ingezet als verdieping, omdat de leerlingen meer leren over het onderwerp duurzaamheid. |
6 | Thema 5: Boodschappen doen in de natuur | Les 2: Eten in een aardehuis | Smaakmissie Voedselverspilling les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/44/les/178 | In Thema 5, les 2 van Argus Clou Natuur en Techniek (2012) voor groep 6 leren de kinderen onder andere manieren waarop voedsel langer houdbaar blijft. Smaakmissie 4 van Voedselverspilling zou hierbij gebruikt kunnen worden als verdieping van het onderwerp voedselverspilling. |
5 | Thema 5: Wat eten we? | Les 2: Benzine voor je lijf | Smaakmissie Olie en vet les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/43/les/170 | In Thema 5, les 2: Benzine voor je lijf van Argus Clou Natuur en Techniek (2012) gaat het over de Schijf van Vijf. De smaakmissie: "olie en vet", les 2 zou hieraan gekopppeld kunnen worden. En ingezet kunnen worden voor verbreding. |
5 | Thema 5: Wat eten we? | Les 4: Etenstijd! | Smaakmissie Olie en vet les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/43/les/170 | In Thema 5, les 4: Etenstijd van Argus Clou Natuur en Techniek (2012) leren de kinderen over de Schijf van Vijf. Smaakmissie "olie en vet" les 2 zou als verbreding ingezet kunnen worden. |
5 | Thema 5: Wat eten we? | Les 1: Pannenkoek met ... | Smaakmissie Fruit les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/15/les/59 | In thema 5, les 1 'Pannenkoek met ...' van Argus Clou Natuur en Techniek (2012) voor groep 5 leren de leerlingen wat het verschil is tussen bewerkt en onbewerkt voedsel. Een van de doelen uit Smaakmissie Fruit les 2 is dat de kinderen kiezen voor onbewerkt fruit. Deze les uit de smaakmissies is een verdieping op de les over bewerkt en onbewerkt voedsel. |
5 | Thema 5: Wat eten we? | Les 2: Benzine voor je lijf | Smaakmissie Fruit les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/15/les/59 | In thema 5, les 2 'Benzine voor je lijf' van Argus Clou Natuur en Techniek (2012) voor groep 5 leren de leerlingen welke voedingstoffen goed werken als bezine voor je lijf. In les 2 van Smaakmissie Fruit ontdekken de kinderen in welke verschillende gerechten fruit ingezet kan worden en leren ze kiezen voor onbewerkt fruit in verband met de hoeveelheid vitamines en vezels daar in zitten. Deze les zorgt voor verdieping omdat fruit ook hoort bij de Schijf van Vijf en bij goede voedingsstoffen voor je lichaam. |
6 | Thema 3: Speurneuzen en luistervinken | Les 2: Vijf zintuigen | Smaakmissie Fruit les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/15/les/59 | In thema 3, les 2 'Vijf zintuigen' van Argus Clou Natuur en Techniek (2012) voor groep 6 gaat over zintuigen, ook komt het onderdeel: 'ruiken met je tong' naar voren. Als verbreding zou Smaakmissie fruit, les 2 ingezet worden. In deze les proeven de kinderen verschillende soorten fruit. De smaakzintuigen worden volop ingezet en de kinderen krijgen te maken met de termen zoet, zuur bitter. |
6 | Thema 5: Boodschappen in de natuur | Les 2: Eten in een aardehuis | Smaakmissie Fruit les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/15/les/61 | In thema 5, les 2 'Eten in een aardhuis' van Argus Clou Natuur en Techniek (2012) voor groep 6 gaat het over manieren om voedsel langer te kunnen bewaren. In Smaakmissie Fruit: les 4 leren de kinderen hoe ze fruit het beste kunnen bewaren en hoe in een winkel fruit bewaard wordt. Deze les kan ter verdieping ingezet worden omdat het ingaat op het bewaren van fruit. |
6 | Thema 5: Boodschappen in de natuur | Les 2: Eten in een aardehuis | Smaakmissie Vlees, vis, peulvruchten, ei en noten les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/17/les/71 | In thema 5, les 2 'Eten in een aardehuis' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) groep 6 gaat het kort over bedorven eten. Les 2 van Smaakmissie Vlees, Vis, Peulvruchten, Ei en Noten kan ter verbreding ingezet worden omdat het niet zo zeer over bedorven eten gaat, maar juist om bedorven eten tegen te gaan. De kinderen leren in deze les hoe ze vlees, vis, peulvruchten, ei en noten het beste kunnen bewaren. |
8 | Thema 5: (On)beperkt houdbaar | Les 1: Het licht gaat uit! | Smaakmissie Groente les 5 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/18/les/80 | In thema 5, les 1 'Het licht gaat uit' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 8 is een lesdoel dat de leerlingen voorbeelden kunnen noemen van maatregelen die wel en niet goed zijn voor het milieu. In les 5 van Smaakmissie Groente kunnen de kinderen vanuit verschillende perspectieven argumenten bedenken voor biologische en regulere landbouw. Biologische landbouw is een voorbeeld van een maatregel die goed is voor het milieu. Door deze Smaakles aan te bieden als verbreding maken de leerlingen kennis met de biologische industrie. |
5 | Thema 5: Wat eten we? | Les 2: Benzine voor je lijf | Smaakmissie Drinken les 5 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/16/les/68 | In Thema 5, les 2: Benzine voor je lijf, voor groep 5 van Argus Clou Natuur en Techniek(2012) leren de kinderen over de Schijf van Vijf. Dit kan gekoppeld worden aan de smaakmissie: Drinken les 5. Hier komt ook de Schijf van Vijf naar voren. Deze les zal dus als verdieping kunnen worden ingezet. |
5 | Thema 5: Wat eten we? | Les 4: Etenstijd! | Smaakmissie Drinken les 5 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/16/les/68 | In Thema 5, les 4: Etenstijd van Argus Clou Natuur en Techniek (2012) leren de kinderen over de Schijf van Vijf. Smaakmissie "Drinken" les 5 zou ingezet kunnen worden als verbreding. In deze smaakmissie wordt ook gekeken naar de Schijf van Vijf. |
5 | Thema 5: Wat eten we? | Les 2: Benzine voor je lijf | Smaakmissie Aardappels, rijst en pasta les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/22/les/103 | In Thema 5, les 2: Benzine voor je lijf, voor groep 5 van Argus Clou Natuur en Techniek (2012) leren de kinderen over de Schijf van Vijf. Dit kan gekoppeld worden aan de smaakmissie: Aardappels,rijst en pasta, les 3. Hier komt ook de Schijf van Vijf naar voren. Deze les zal dus als verdieping kunnen worden ingezet. |
5 | Thema 5: Wat eten we? | Les 4: Etenstijd! | Smaakmissie Aardappels, rijst en pasta les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/22/les/103 | In Thema 5, les 4: Etenstijd van Argus Clou Natuur en Techniek (2012) leren de kinderen over de Schijf van Vijf. Smaakmissie "Aardappels,rijst en pasta, les 3, zou ingezet kunnen worden als verbreding. In deze smaakmissie wordt ook gekeken naar de Schijf van Vijf. |
6 | Thema 5: Boodschappen doen in de natuur | Les 2: Eten in een aardehuis | Smaakmissie Aardappels, rijst en pasta les 2 | In Thema 5, les 4 van Argus Clou Natuur en Techniek (2012) voor groep 6 leren de kinderen onder andere manieren waarop voedsel langer houdbaar blijft. In les 2 van Smaakmissie Aardappels, rijst en pasta leren de kinderen juiste porties af te wegen om zo voedselverspilling tegen te gaan. Deze les kan gebruikt worden als verdieping op het onderwerp voedselverspilling. |
4 | Thema 5: Een lekker hapje papier | Les 1: Vliegende Postbode | Smaakmissie Moestuin les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/21/les/94 | In Thema 5, Les 1: Vliegende Postbode van Argus Clou Natuur en Techniek (2012) voor groep 4 leren de kinderen de verschillende eigenschappen van planten. Met smaakmissie 1: "Startles: De tuinvrouw heeft jullie hulp nodig" zou je deze les kunnen verbreden door te kijken naar het verwerken van verschillende groenten en fruit. |
3 | Thema 5: Koken is een feest | Les 1: Feestkaas | Smaakmissie Zuivel les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/20/les/83 | In Thema 5: Koken is een feest, les 1: " Feestkaas" van Argus Clou Natuur en Techniek (2012) leren de kinderen waar de zuivelindustrie om draait. Ook leren de kinderen waar een aantal voedselproducten op hun bord vandaaan komen, zoals melk en eieren. In Smaakmissie les 1:" Wat weet ik al over zuivel?" leren kinderen wat zuivel is. Deze les zou je dus als verbreding kunnen gebruiken. |
3 | Thema 5: Koken is een feest | Les 1: Feestkaas | Smaakmissie Zuivel les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/20/les/84 | In Thema 5: Koken is een feest, les 1:" Feestkaas", van Argus Clou Natuur en Techniek (2012) leren de kinderen waar de zuivelindustrie om draait. Ook leren de kinderen waar een aantal voedselproducten op hun bord vandaan komen, zoals melk en eieren. In Smaakmissie les 2: " Naar de boer" leren de kinderen hoe melk geproduceerd wordt. En hoe de koe melk kan geven omdat ze een kalfje heeft gehad. Deze les kan je dus als verbreding inzetten. |
3 | Thema 5: Koken is een feest | Les 1: Feestkaas | Smaakmissie Zuivel les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/20/les/86 | In Thema 5: Koken is een feest, les 1: " Feestkaas", van Argus Clou Natuur en Techniek (2012) leren de kinderen waar de zuivelindustrie om draait. Ook leren de kinderen waar een aantal voedselproducten op hun bord vandaan komen, zoals melk en eieren. In smaakmissie 4: '" De eerste klanten" ontdekken de kinderen er verschillende soorten melk zijn. ( zoals koeienmelk, geitenmelk en schapenmelk) en dat er een melkvanger is. Deze les zou dus als verbreding kunnen worden ingezet. |
6 | Thema 5:Boodschappen doen in de natuur | Les 2: Eten in een aardehuis | Smaakmissie Voedselverspilling les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/44/les/178 | In Thema 5, les 2: eten in een aardehuis van Argus Clou Natuur en Techniek (2012) voor groep 6 gaat het kort over bedorven eten. Hierdoor kan de smaakmissie van de voedselverspilling hieraan gekoppeld worden. |
4 | Thema 5: Een lekker hapje papier | Les 1: De Vliegende Postbode | Smaakmissie Moestuin les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/21/les/95 | In Thema 5, Les 1: Vliegende Postbode van Argus Clou Natuur & Techniek (2012) voor groep 4 leren de kinderen de verschillende eigenschappen van planten. Met smaakmissie 2: "Een kijkje in de moestuin (twee keer per week) zou je deze les kunnen verbreden doordat de kinderen leren hoe groenten en fruit op verschillende manieren groeien. |
4 | Thema 5: Een lekker hapje papier | Les 1: De Vliegende Postbode | Smaakmissie Moestuin les 6 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/21/les/99 | In Thema 5, Les 1: Vliegende Postcode van Argus Clou Natuur en Techniek (2012) voor groep 4 leren de kinderen de verschillende eigenschappen van planten. Met smaakmissie 6: "Alle plantjes groeien anders" zou je de les kunnen verbreden door te kijken naar verschillende groeiwijzes van groenten. |
4 | Thema 5: Een lekker hapje papier | Les 2: Mooie en lekkere planten | Smaakmissie Moestuin les 7 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/21/les/100 | In Thema 5 , Les 2: Mooie en lekkere plannten van Argus Clou Natuur en Techniek (2012) voor groep 3, leren de kinderen welke planten we gebruiken om te eten. In smaakmissie 7 van de moestuin: "Speurtocht"ontdekken de leerlingen ook op welke manier fruit en planten groeien. Dit kan dus ingezet wrden als verbreding. |
4 | Thema 5: Een lekker hapje papier | Les 1: De Vliegende Postbode | Smaakmissie Moestuin les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/21/les/96 | In Thema 5, Les 1: Vliegende Postbode van Argus Clou Natuur en Techniek (2012) voor groep 4 leren de kinderen de verschillende eigenschappen van planten. Met smaakmissie 3: "Groeien maar"(elke twee weken) zou je deze les kunnen verbreden doordat de kinderen leren hoe groenten en fruit op verschillende manieren groeien. |
Blink Aardrijkskunde (2015)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
5 | Thema 5.3: Eet smakelijk | Les 2: Alles van de geit | Smaaklessen Groep 4 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/41 | In thema 5.3, les 2 'Alles over de geit' van Blink Aardrijkskunde (2015) voor groep 5 wordt er gekeken welke producten er gemaakt kunnen worden van een geit. Smaakles 3 'Wie maken ons eten' zou als verbreding ingezet kunnen worden. In deze les wordt er gekeken naar verschillende producenten en hun producten. |
6 | Thema 6.4: Kijk op de wereld | Les 3: Gewoon anders | Smaaklessen Groep 5 les 5 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/4/les/12 | Les 3: Gewoon anders |
5 | Thema 4: Wereldsupermarkt | Les 2: Eerlijke chocolade | Smaaklessen Groep 6 les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/9/les/27 | Les 2: Eerlijke chocolade |
Blink geïntegreerd (2015)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
5 en 6 | Thema 5: Het wereld-restaurant | Les 4: Werelds eten | Smaaklessen Groep 5 les 5 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/12 | In theIn thema 5, les 4 'Werelds eten' van de geïntergreerde methode van Blink (2015) voor groep 5-6 kijken de leerlingen naar wat er gegeten wordt in de continenten. Smaakles 5 'Restaurant in de klas: internationale high tea' kan ingezet worden als vervanging. Het doel van de Smaakles is dat leerlingen leren dat er verschillende eetgewoontes zijn en dat ze proeven van de verschillende culturen.ma 5, les 4 'Werelds eten' van de geïntergreerde methode van Blink (2015) voor groep 5-6 kijken de leerlingen naar wat er gegeten wordt in de continenten. Smaakles 5 'Restaurant in de klas: internationale high tea' kan ingezet worden als vervanging. Het doel van de Smaakles is dat leerlingen leren dat er verschillende eetgewoontes zijn en dat ze proeven van de verschillende culturen. |
Blink Natuur & Techniek (2015)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
5 | Thema 3: Het wonderlijke lichaam | Les 3: Voelen maar | Smaaklessen Groep 5 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/8 | In thema 5.3, les 3 'Voelen maar' van Blink Natuur en techniek (2015) gaat het over zintuigen. Smaakles 1 'Ontek de hoofdsmaken' gaan de zintuigen in combinatie met smaak. Deze les zou als verdieping ingezet kunnen worden bij de les 'Voelen maar'. |
8 | Thema 2: Slimme sporters | Les 4: Smakelijk sporten | Smaaklessen Groep 7 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/35 | Thema 8.2 van Blink Natuur en techniek (2015) staat in het teken van sporten. In les 4 'Smakelijk sporten' kijken de leerlingen naar wat voedsel met je lichaam doet. Smaakles 2 'Opscheppen maar!' zou deze les kunnen verbreden. In deze les wordt er gekeken naar de Schijf van Vijf. Ze leren daar wat je per dag nodig hebt volgens de Schijf van Vijf en reflecteren op hun eigen voedingspatroon. |
6 | Thema 3: De limonade fabriek | Les 4: Start de fabriek | Smaaklessen Groep 7 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/36 | In themIn thema 6.3 van Blink Natuur en techniek (2015) gaat les 4 'Start de fabriek' over de productieketen van appelsap. Omdat Smaakles 3 'Etikettenpret' over de voedselproductieketen en etiketten gaat, kan de Smaakles als vervanging gebruikt worden voor les 4 'Start de fabriek'. a 6.3 van Blink Natuur en techniek (2015) gaat les 4 'Start de fabriek' over de productieketen van appelsap. Omdat Smaakles 3 'Stap voor stap naar sinaasappelsap' over de productieketen van sinaasappelsap gaat, kan de Smaakles als vervanging gebruikt worden voor les 4 'Start de fabriek'. |
6 | Thema 3: De limonade fabriek | Les 5: Super appelsap | Smaaklessen Groep 7 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/36 | In thema 6.3 van Blink Natuur en techniek (2015) gaat les 5 'Super appelsap' over de productieketen van appelsap. Omdat Smaakles 3 'Stap voor stap naar sinaasappelsap' over de productieketen van sinaasappelsap gaat, kan de Smaakles als vervanging gebruikt worden voor les 5 'Super appelsap'. |
6 | Thema 3: De limonade fabriek | Les 5: Super appelsap | Smaaklessen Groep 7 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/11/les/36 | In thema 6.3 van Blink Natuur en techniek (2015) gaat les 4 'Start de fabriek' over de productieketen van appelsap. In les 3 van Smaakmissie fruit verwonderen de kinderen zich over de productie stappen van het kweken en het oogsten. Deze les kan ter vebreding aangeboden worden omdat het ingaat op de eerst stappen van de productie keten (kweken en oogsten). Dit kan de les van blink over de fabriek versterken. |
Code D
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
7 | Thema 2: Gezondheid | Les 2: Gezond eten | Smaaklessen Groep 6 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/9/les/25 | In thema 2, les 2 'Gezond eten ' van Code D (2023/2024) voor groep 7 gaat het over gezond eten. Smaakles 2 'Proefjescircuit met de Schijf van Vijf' sluit goed aan bij de les omdat de leerlingen leren over gezonde keuzes maken, zodat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. |
7 | Thema 2: Gezondheid | Les 3: Gezond bewegen | Smaaklessen Groep 8 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/10/les/30 | In thema 2, les 3 'Gezond bewegen ' van Code D (2023/2024) voor groep 7 gaat het over gezond bewegen. Smaakles 2 'De energiebalans' sluit goed aan bij de les omdat de leerlingen leren over een energiebalans. Een balans tussen de energie die je binnenkrijgt en vebruikt door te bewegen. |
DeZaken (2018)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
1 en 2 | Thema 10: Kijk eens om je heen | Onderzoekje: Waar groeit een tuinboonplant het best? | Smaaklessen Groep 1-2 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/50 | In het Onderzoekje 'Waar groeit de tuinboon het best?' uit thema 10 'Kijk eens om je heen' van DeZaken (2018) voor groep 3-4 onderzoeken de leerlingen op welke plek de tuinboon het snelst groeit. In Smaakles 2 'Van zaadje tot eten' onderzoeken de leerlingen verschillende factoren die de groei van een sperzieboon beïnvloeden. De Smaakles kan als vervanging gebruikt worden voor het Onderzoekje. |
3 en 4 | Thema 3: Hoe voel jij je? | Les 2: Eten | Smaaklessen Groep 3 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/45 | In thema 3, les 2 'Eten' van DeZaken (2018) voor groep 3-4 leren de leerlingen welk voedsel gezond is en welk voedsel niet of minder. Smaakles 2 'Ontbijt: een goed start' zorgt voor verdieping omdat de leerlingen in deze les leren wat gezond ontbijten is en welke voedingsstoffen daarbij horen. |
3 en 4 | Thema 10: Kijk eens om je heen | Les 2: Mooie en lekkere planten | Smaaklessen Groep 3 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/46 | In thema 10, les 2 'Mooie en lekkere planten' van DeZaken (2018) voor groep 3-4 leren de leerlingen welke planten we gebruiken om te eten. In Smaakles 3 'De appelmoes' leren de leerlingen verschillende voedingsmiddelen te herkennen en weten ze welk gerecht daarvan gemaakt kan worden. De Smaakles zorgt hierdoor voor verbreding bij de les 'Mooie en lekkere planten'. |
3 en 4 | Thema 3: Hoe voel jij je? | Onderzoekje: Poets jij je tanden goed genoeg? | Smaaklessen Groep 3 les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/47 | In het Onderzoekje 'Poets jij je tanden goed genoeg?' uit thema 3 'Hoe voel je je?' van DeZaken (2018) voor groep 3-4 ervaren de leerlingen door te kauwen op een tandplakverklikker dat het goed is om je tanden te poetsen. Smaakles 4 'Eet- en drinkmomenten' zorgt voor verdieping omdat de leerlingen leren hoe je goed je tanden kan poetsen, dat je twee keer per dag je tanden moet poetsen voor een gezond gebid en dat je het beste niet meer dan 7 keer iets moet eten of drinken per dag. |
3 en 4 | Thema 3: Hoe voel jij je? | Les 2: Eten | Smaaklessen Groep 3 les 5 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/48 | In thema 3, les 2 'Eten' van DeZaken (2018) voor groep 3-4 leren de leerlingen wat gezond eten is. Als verbreding zou Smaakles 5 'Kookfestijn: Feestelijke traktaties' ingezet kunnen worden. Het doel van de les is om leerlingen kennis te laten maken met gezonde traktaties. |
3 en 4 | Thema 10: Kijk eens om je heen | Het Onderzoekje: "Waar groeit een tuinboon het best?" | Smaakmissie Moestuin les 6 voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/21/les/99 | In Thema 10, "Het onderzoekje": "Waar groeit de tuinboon het best?" van DeZaken (2018) voor Groep 3 &4 onderzoeken de leerlingen waar de tuinboon het beste groeit. Smaakmissie Moestuin les 6: "Alle plantjes groeien anders" sluit hierbij aan omdat bij de smaakmissie ook gekeken wordt naar de verschillende groeiwijzes van groenten. |
3 en 4 | Thema 10: Kijk eens om je heen | Les 2: Mooie en lekkere planten | Smaakmissie Moestuin les 5 voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/21/les/98 | In Thema 10, Les 2:"Mooie en lekkere planten van DeZaken (2018) voor Groep 3&4 leren de leerlingen welke planten we gebruiken om te eten. Tijdens de Smaakmissie Moestuin les 5: "Groente Bling Bling" ontdekken de kinderen de smaken van verschillende groente. |
IPC (2018)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
3 t/m 8 | Module: Chocolade | - | Smaaklessen Groep 6 les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/9/les/27 | zou Smaakles 4 'Eerlijk, duurzaam of biologisch' ingezet kunnen worden. Deze les gaat onder andere over eerlijke producten. |
Faqta
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
(Faqta versie 1) 6 | Thema: Hoor ik dat goed? | Deel 1: Zintuigen | Smaaklessen Groep 5 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/4/les/8 | In het thema 'Hoor je dat goed?' van Facta (2020) voor groep 6 gaat het over de zintuigen. Smaakles 1 'Ontdek de hoofdsmaken' sluit goed aan bij de les omdat de leerlingen leren over belangrijke zintuigen om de hoofdsmaken te ontdekken: tong, neus, tast, oren en ogen. De smaakles kan een verdieping geven, omdat de proefjes de leerlingen het zelf laten ervaren. |
(Faqta versie 1) 5 | Thema: Weet wat je eet | Deel 1: Waarom eten we eigenlijk? | Smaaklessen Groep 5 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/4/les/9 | In het thema 'Weet wat je eet, deel 1 'Waarom eten we eigenlijk?' van Facta (2020) voor groep 5 gaat het over gezond eten. Smaakles 2 'Lekker uit de Schijf van Vijf' sluit goed aan bij de les omdat de leerlingen leren over de gezonde producten uit de Schijf van Vijf. Ook leren de leerling dat gevarieerd eten gezond is. |
(Faqta versie 1) 5 | Thema: Weet wat je eet | Deel 1: Waarom eten we eigenlijk? | Smaaklessen Groep 5 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/4/les/9 | In het thema 'Weet wat je eet, deel 1 'Waarom eten we eigenlijk?' van Facta (2020) voor groep 5 gaat het over gezond eten. Smaakles 2 Proefjescircuit met de Schijf van Vijf' sluit goed aan bij de les omdat de leerlingen leren over de gezonde producten uit de Schijf van Vijf. Ze leren over duurzame voedselkeuzes en dat beweging belangrijk is. |
(Faqta versie 1) 6 | Thema: Onze groene aarde | Deel 1: Hoe gaat het met het milieu? | Smaaklessen Groep 5 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/4/les/10 | In het thema 'Onze groene aarde' van Facta (2020) voor groep 6 gaat het over milieu. Smaakles 3 'Wat een verspilling' sluit goed aan bij de les omdat de leerlingen leren over hoe ze voedselverspilling tegen kunnen gaan. In de les van Faqta gaat het over recycelen van afval, maar in de smaakles gaat het over hoe we de verspilling kunnen verkomen. |
(Faqta versie 1) 6 | Thema: Hoor ik dat goed? | Deel 1: Zintuigen | Smaaklessen Groep 6 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/9/les/24 | In het thema 'Hoor je dat goed?' van Facta (2020) voor groep 6 gaat het over de zintuigen. Smaakles 1 'Speurnezen' sluit goed aan bij de les omdat de leerlingen leren over kruiden en specerijen. Ze proberen deze producten te onderzoeken, herkennen en benoemen. Dit doen ze met hun zintuigen. |
(Faqta versie 1) 5 | Thema: Weet wat je eet | Deel 2: Gezond zijn | Smaaklessen Groep 6 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/9/les/25 | In het thema 'Weet wat je eet, deel 2 'Gezond zijn' van Facta (2020) voor groep 5 gaat het over gezond eten. Smaakles 2 'Lekker uit de Schijf van Vijf' sluit goed aan bij de les omdat de leerlingen leren over de vakken uit de Schijf van Vijf. Ook leren ze over gezonde producten uit de Schijf van Vijf. Les 6 zou hiermee vervangen kunnen worden. |
(Faqta versie 1) 5 | Thema: Weet wat je eet | Deel 2: Gezond zijn | Smaaklessen Groep 6 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/9/les/25 | In het thema 'Weet wat je eet, deel 2 'Gezond zijn?' van Facta (2020) voor groep 5 gaat het over gezond eten. Smaakles 2 'Proefjescircuit met de Schijf van Vijf' sluit goed aan bij de les omdat de leerlingen leren over de gezonde producten uit de Schijf van Vijf. Ook leren ze over gezonde producten uit de Schijf van Vijf. Les 6 zou hiermee vervangen kunnen worden. |
(Faqta versie 1) 6 | Thema: Onze groene aarde | Deel 3: Windenergie | Smaaklessen Groep 6 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/9/les/27 | In het thema 'Onze groene aarde' van Facta (2020) voor groep 6 gaat het over milieu. Smaakles 4 'Eerlijk, duurzaam of biologisch' sluit goed aan bij de les omdat de leerlingen leren over verschillende keurmerken van voedsel, waaronder duurzaamheid. In de les van Faqta kijken de kinderen naar een duurzaam leven. Duurzame voedselkeuzes horen daar ook bij. |
(Faqta versie 1) 7 | Thema: Eten is energie | Deel 1: Eten | Smaaklessen Groep 7 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/11/les/36 | In het thema 'Eten is energie' van Facta (2020) voor groep 7 gaat het over de voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft en over e-nummers. Smaakles 3 'Etikettenpret' sluit goed aan bij de les omdat de leerlingen leren over de verschillende etiketten op producten. |
(Faqta versie 2) 7 | Thema: Eten is energie | Deel 1: Eten | Smaaklessen Groep 8 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/10/les/30 | In het thema 'Eten is energie' van Facta (2020) voor groep 7 gaat het over de voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft en over e-nummers. Smaakles 2 'De energiebalans' sluit goed aan bij de les omdat de leerlingen leren over functies van voedingsstoffen en de balans tussen de energie die je binnenkrijgt en verbruikt. |
(Faqta versie 3) 7 | Thema: Eten is energie | Deel 3: Voedselbederf | Smaaklessen Groep 5 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/4/les/10 | In het thema 'Eten is energie' van Facta (2020) voor groep 7 gaat het over voedselbederf en hoe je het kunt voorkomen. Smaakles 3 'Wat een verspilling' sluit goed aan bij de les omdat de leerlingen leren over voedselverspilling en hoe ze het tegen kunnen gaan. |
(Faqta versie 3) 7 | Thema: Eten is energie | Deel 2: Duurzaamheid | Smaaklessen Groep 8 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/10/les/31 | In het thema 'Eten is energie' van Facta (2020) voor groep 7 gaat het over duurzaamheid. Smaakles 3 'Hoe eet je duurzaam?' sluit goed aan bij de les omdat de leerlingen leren over duurzame keuzes maken voor het mileu. Delen van de Faqta les zouden vervangen kunnen worden voor deze smaakles. |
(Faqta versie 4) 7 | Thema: Eten is energie | Deel 3: Voedselbederf | Smaaklessen Groep 5 les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/4/les/11 | In het thema 'Eten is energie' van Facta (2020) voor groep 7 gaat het over voedselbederf en hoe je het kunt voorkomen. Smaakles 3 'Waar bewaar je wat?' sluit goed aan bij de les omdat de leerlingen leren over hoe je voedsel het beste kunt bewaren. Zo ga voedselbederf tegen. |
Kleuterplein (2015)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
1 en 2 | Hoofdstuk: Eten | Week 1, dag 4: Waar komt ons voedsel vandaan? | Smaaklessen Groep 1-2 les 7 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/55 | Zowel in de les 'Waar komt ons eten vandaan?' van het thema 'Eten' van de methode Kleuterplein (2015) als in Smaakles 7 'Waar komt mijn eten vandaan?' gaat het over de herkomst van voedsel. Doordat de lesdoelen overeen komen kan de Smaakles als vervanging ingezet worden. |
1 en 2 | Hoofdstuk: Eten | Week 2, dag 3: Werken met brooddeeg | Smaaklessen Groep 1-2 les 9 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/57 | In de les 'Werken met brooddeeg' uit het thema 'Eten' van de methode Kleuterplein (2015) en in Smaakles 9 'Restaurant in de klas: lunch' bakken de leerlingen hun eigen brood. De Smaakles kan dus als vervanging gebruikt worden voor de les 'Werken met brooddeeg'. |
1 en 2 | Hoofdstuk: Eten | Week 1, dag 1: Proeven en ruiken maar! | Smaaklessen Groep 1-2 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/49 EU-Schoolfruit Groep 1-2 Startles Groente en fruit ontdekken https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/107 | In de les 'Proeven en ruiken maar!' uit het thema 'Eten' van de methode Kleuterplein (2015) maken de leerlingen kennis met verschillende geuren en smaken. Smaakles 1 'Groente en fruit ontdekken' kan ingezet worden als verbreding omdat het in de les gaat over het proeven en ruiken van groente en fruit. |
1 en 2 | Hoofdstuk: Eten | Week 1, dag 4: Waar komt ons voedsel vandaan? | Smaaklessen Groep 1-2 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/50 | In de les 'Waar komt ons voedsel vandaan?' uit het thema 'Eten' van de methode Kleuterplein (2015) wordt er gekeken waar producten vandaan komen en hoe ze gemaakt worden. In Smaakles 2 'Van zaadje tot eten' wordt er ingegaan op hoe een sperzieboon groeit. De Smaakles kan hierdoor ingezet worden als verdieping. |
1 en 2 | Hoofdstuk: Eten | Week 2, dag 3: Werken met brooddeeg | Smaakmissie Brood les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/19/les/91 | In de les over brooddeeg van Kleuterplein (2015) bakken de kinderen hun eigen brood. In les 4 van de Smaakmissie Brood leren de kinderen hoe brood gemaakt wordt en welke ingredienten een bakker gebruikt met het bakken. Deze les kan ter verdieping worden aangeboden op de les over brooddeeg zodat de kinderen weten met ingredienten ze werken. |
1 en 2 | Hoofdstuk: Eten | Week 2, dag 3: Werken met brooddeeg | Smaakmissie Brood les 5 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/19/les/92 | In de les over brooddeeg van Kleuterplein (2015) bakken de kinderen hun eigen brood. Les 5 van de Smaakmissie 'Brood' kan ter vervanging worden aangeboden omdat de kinderen ook zelf brood gaan bakken. |
1 en 2 | Hoofdstuk: Eten | Week 1, dag 4: Waar komt ons voedsel vandaan? | Smaakmissie Brood les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/19/les/91 | In de les 'Waar komt ons voedsel vandaan?' uit het thema 'Eten' van de methode Kleuterplein (2015) wordt er gekeken waar producten vandaan komen en hoe ze gemaakt worden. Les 4 van de Smaakmissie Brood kan hier als verbreding aangeboden worden omdat er specifiek in deze les wordt ingegaan waar brood vandaan komt en gemaakt wordt. |
Meander (2017)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
5 en 6 | Thema 2: Landbouw | Les 1: Landbouw is er voor jou | Smaaklessen Groep 4 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/41 | In thema 2, les 1 'Landbouw is er voor jou' van Meander (2017) voor groep 5-6 leren de leerlingen het verschil tussen akkerbouw, veeteelt en tuinbouw. Smaakles 3 'Wie maken ons eten?' kijken de leerlingen bijvoorbeeld naar wat er geproduceerd wordt door telers, kwekers, boeren en vissers. De Smaakles kan ingezet worden als verbreding. |
Natuurzaken (2014)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
6 | Thema 1: Zintuigen | Les 1: Zie jij wat ik voel? | Smaaklessen Groep 5 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/8 | In thema 1, les 1 'Zie jij wat ik voel?' van Natuurzaken (2014) voor groep 6 gaat het over de functies van zintuigen. Smaakles 1 'Ontdek je zintuigen' gaat over functies van zintuigen in combinatie met smaak. Deze les zou als verbreding ingezet kunnen worden. |
6 | Thema 1: Zintuigen | Les 1: Zie jij wat ik voel? | Smaaklessen Groep 6 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/24 | In thema 1, les 1 'Zie je wat ik voel' van Natuurzaken (2014) voor groep 6 gaat het over zintuigen. Smaakles 1 'Speurneuzen' zou ingezet kunnen worden als verdieping omdat het gaat over smaken, aroma's, feiten over geur en de neus en het smaakgeheugen. Ook kunnen de leerlingen doormiddel van proefjes tot nieuwe ontdekkingen komen over hun zintuigen. |
Naut (2017)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
7 en 8 | Thema 7: Een en al voeding | Les 2: 'Je bent gemaakt van eten | Smaaklessen Groep 6, les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/9/les/25 | In thema 7, les 2 'Je bent gemaakt van eten' van de methode Naut (2017) voor groep 7-8 zijn de lesdoelen dat de leerlingen leren over voedingsstoffen en waarom variatie belangrijk is . Smaakles 2: 'Proefjescircuit met de Schijf van Vijf' kan als verbreding worden ingezet. Daar leren de leerlingen ook over de Schijf van Vijf, maar ook over gezonde voedselkeuzes maken. |
7 en 8 | Thema 2: Zintuigen | Les 1: Waarnemen met je zintuigen | Smaaklessen Groep 8 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/10/les/29 | In thema 2, les 1 'Waarnemen met je zintuigen' van de methode Naut (2017) voor groep 7-8 leren de leerlingen wat een zintuig is, over de verschillende functies van een zintuig en hoe een zintuig werkt. Smaakles 1 'Voedselverleiding' kan als verbreding ingezet worden omdat de leerlingen hierin ervaring op doen hoe je zintuigen je ook kunnen verleiden. |
7 en 8 | Thema 2: Zintuigen | Les 2: 'Je bent gemaakt van eten' | Smaaklessen Groep 8 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/10/les/30 | In thema 2, les 1 'Waarnemen met je zintuigen' van de methode Naut (2017) voor groep 7-8 leren de leerlingen wat een zintuig is, over de verschillende functies van een zintuig en hoe een zintuig werkt. Smaakles 1 'Smaakmakers' kan als verdieping ingezet worden omdat de leerlingen hierin ervaring op doen hoe het smaakzintuig werkt. |
7 en 8 | Thema 7: Een en al voeding | Les 2: 'Je bent gemaakt van eten | Smaaklessen Groep 8 les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/32 | In thema 7, les 2 'Je bent gemaakt van eten' van de methode Naut (2017) voor groep 7-8 leren de leerlingen welke voedingsstoffen er zijn. In Smaakles 4 'Proefjes met toevoegingen' wordt er ingegaan op toevoegingen die in producten worden gestopt. De Smaakles kan als verbreding ingezet worden omdat de leerlingen dan leren welke toevoegingen worden gedaan bij eten. |
5 | Thema 3: Voeding en je lichaam | Les 1: Van boerderij tot supermarkt | Smaakmissie Zuivel les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/20/les/83 | In Thema 3, les 1 van Naut (2016) groep 5, leren de kinderen dat melk van de koe wordt gebruikt om zuivelpoducten te maken. In de smaakmissie zuivel les 1, is dit ook het lesdoel. En zou deze les dus als vervanging kan worden gebruikt. |
5 | Thema 3: Voeding en je lichaam | Les 1: Van boerderij tot supermarkt | Smaakmissie Zuivel les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/20/les/84 | In Thema 3, les 1 van Naut (2016) groep 5, leren de kinderen dat melk van de koe wordt gebruikt om zuivelproducten te maken. In de smaakmissie zuivel les 2, is het lesdoel dat de kinderen uitkunnen leggen hoe melk geproduceerd wordt. Dus kan deze les als vervanging worden ingezet. |
5 | Thema 3: Voeding en je lichaam | Les 1: Van boerderij tot supermarkt | Smaakmissie Zuivel les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/20/les/85 | In Thema 3, les 1 van Naut (2016) groep 5, leren de kinderen dat melk van de koe wordt gebruikt om zuivelproducten te maken. In de smaakmissie zuivel les 3, kunnen de kinderen het proces van koe tot pak melk in de winkel in stappen weergeven. Dat komt overeen met de les van Naut. Je kunt het dus als vervanging gebruiken. |
7 en 8 | Thema 7: Een en al voeding | Les 2: 'Je bent gemaakt van eten' | Smaakmissie Groente les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/18/les/77 | In thema 7, les 2 'Je bent gemaakt van eten' van de methode Naut (2017) voor groep 7-8 leren de leerlingen waarvoor voedingsstoffen nodig zijn. Door les 2 van de Smaakmissie Groenten leren de leerlingen om een gezonde keuze te maken voor groente. Deze Smaakles zorgt voor verdieping op les 2 omdat het een praktisch voorbeeld geeft welke goede voedingsstoffen je kan nemen. Het past bij de Schijf van Vijf. |
7 en 8 | Thema 7: Een en al voeding | Les 2: 'Je bent gemaakt van eten' | Smaakmissie Aardappelen, rijst, pasta les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/22/les/102 | In thema 7, les 2 'Je bent gemaakt van eten' van de methode Naut (2017) voor groep 7-8 zijn de lesdoelen dat de kinderen leren welke voedingsstoffen er zijn, waarvoor voedingsstoffen nuttig zijn en waarom afwisselend eten goed is. Les 2 van de Smaakmissie Aardappels, rijst en pasta kan ter verdieping worden aangeboden omdat het gaat over hoe kinderen voldoende voedingsstoffen uit het koolhydraten stuk van de Schijf van Vijf binnen kunnen krijgen. Maar ook dat ze leren kiezen voor volkoren producten in plaats van 'witte' producten. |
Naut, Meander, Brandaan (2016)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
3 en 4 | Thema 2: Gezond eten | Les 1: Wat eet ik eigenlijk? | Smaaklessen Groep 3 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/45 | In les 1 'Wat eet ik eigenlijk?' van Naut, Meander en Brandaan (2016) voor groep 3-4 is één van de lesdoelen dat de leerlingen weten wat bewerkt voedsel is. Smaakles 2 'De appelmoesfabriek' gaat het over de verschillen tussen bewerkt en onbewerkt voedsel. Door deze les in te zetten wordt er gezorgd voor verdieping van de stof omdat de leerlingen ook daadwerkelijk zien wat bewerkt en onbewerkt voedsel is. Ook gaat het over plantaardige- en dierlijke producten. |
3 en 4 | Thema 2: Gezond eten | Les 2: Eet ik gezond? | Smaaklessen Groep 3 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/45 | Les 2 'Eet ik gezond?' van Naut, Meander en Brandaan (2016) voor groep 3-4 staat in het teken van gezond eten. Smaakles 3 'Ontbijt: een goede start' sluit hier goed bij aan omdat er inzicht wordt gegeven in eigen ontbijtgewoontes van de leerlingen en wat een gezond ontbijt inhoudt. De Smaakles kan ingezet worden als verbreding van de gewone les. |
3 en 4 | Thema 2: Gezond eten | Les 2: Eet ik gezond? | Smaaklessen Groep 3 les 5 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/13/les/48 | Les 2 'Eet ik gezond?' van Naut, Meander en Brandaan (2016) voor groep 3-4 staat in het teken van gezond eten. Smaakles 3 Ontbijt: een goede start' sluit hier goed bij aan omdat er inzicht wordt gegeven in eigen ontbijtgewoontes van de leerlingen en wat een gezond ontbijt inhoudt. De Smaakles kan ingezet worden als verbreding van de gewone les. |
3 en 4 | Thema 2: Gezond eten | Les 3: Maak je eigen traktatie | Smaaklessen Groep 3 les 5 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/48 | In les 3 'Maak je eigen traktatie' van Naut, Meander en Brandaan (2016) voor groep 3-4 leren de leerlingen ok een gezonde traktatie samen te stellen. Om de les te vervangen zou Smaakles 5 'FKookfestijn: Feestelijke traktaties' ingezet kunnen worden. De leerlingen leren in de les om zelf een gezonde traktatie te maken. Ze gaan deze ook echt maken met de klas. |
3 en 4 | Thema 2: Gezond eten | Les 2: Eet ik gezond? | Smaaklessen Groep 4 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/12/les/40 | In les 2 'Eet ik gezond?' van Naut, Meander en Brandaan (2016) voor groep 3-4 leren de leerlingen welk voedsel goed is voor hun lichaam om te groeien en gezond te blijven. Om de les te verdiepen zou Smaakles 2 'Een gezonde pauzehap?' ingezet kunnen worden. De leerlingen leren in de les het verschil tussen eten dat je vaak kan nemen omdat het lijf daar iets aan heeft en eten dat beter af en toe in kleine porties genomen kan worden. |
3 en 4 | Thema 2: Gezond eten | Les 1: Wat eet ik eigenlijk? | Smaaklessen Groep 5 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/9 | In les 1 'Wat eet ik eigenlijk?' van Naut, Meander en Brandaan (2016) voor groep 3-4 is één van de lesdoelen dat de leerlingen voedsel in productgroepen kunnen indelen. Smaakles 2 'Lekker uit de Schijf van Vijf' gaat over het indelen van voedsel in Schijf van Vijf en kan daardoor goed ingezet worden als verdieping bij de les 'Wat eet ik eigenlijk?. Hetzelfde geldt voor de EU-Schoolfruitstartles |
3 en 4 | Thema 2: Gezond eten | Les 2: Eet ik gezond? | Smaaklessen Groep 5 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/9 | In les 1 'Wat eet ik eigenlijk?' van Naut, Meander en Brandaan (2016) voor groep 3-4 is één van de lesdoelen dat de leerlingen voedsel in productgroepen kunnen indelen. Smaakles 2 'Lekker uit de Schijf van Vijf' gaat over het indelen van voedsel in Schijf van Vijf en kan daardoor goed ingezet worden als verdieping bij de les 'Wat eet ik eigenlijk?. |
4 | Thema 2: Gezond eten | Les 1: Wat eet ik eigenlijk? | Smaakmissie Zuivel les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/20/les/84 | In Thema 2: Gezond eten, les 1: "Wat eet ik eigenlijk", van NautMeanderBrandaan (2016) leren de kinderen dat zuivel gemaakt is van de melk van een koe. Smaakmissie Zuivel les 2 sluit hierbij aan omdat kinderen na deze les ook weten hoe melk wordt geproduceerd. Omdat de les van NautMeanderBrandaan niet alleen maar over zuivel gaat is deze les beter te gebruiken als verbreding dan vervanging. |
Schatkisten (2016)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
1 en 2 | Anker Eten en drinken, ankerthema 'Restaurant' (bladzijde 108) | Les Is het lekker? | Smaaklessen Groep 1-2 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/49 EU-Schoolfruit Groep 1-2 Startles Groente en fruit ontdekken https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/107 | In de les 'Is het lekker?' uit het anker Eten en Drinken van de methode Schatkist (2016) verkennen en onderzoeken de leerlingen groenten aan de hand van hun zintuigen. Bij Smaakles 1 'Groente en fruit ontdekken' doen de leerlingen hetzelfde én oriënteren ze zich op fruit. |
Wereldzaken (2014)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
6 | Thema 2: Zuid-Nederland | Les 1: In en op de grond | Smaaklessen Groep 6 les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/27 | In thema 2, les 1 'In en op de grond' van Wereldzaken (2014) voor groep 6 gaat het over de keuzes die veehouders maken rondom intensieve- en duurzame veeteelt. Als verdieping zou Smaakles 4 'Eerlijk, duurzaam of biologisch?' ingezet kunnen worden. In deze Smaakles wordt er verder in gegaan op dierenwelzijn en worden er verschillende keurmerken voor dierenwelzijn en milieu besproken. |
6 | Thema 2: Zuid-Nederland | Les 1: In en op de grond | Smaakmissie Vlees, vis, peulvruchten, ei en noten les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/17/les/73 | In thema 2, les 1 'In en op de grond' van Wereldzaken (2014) voor groep 6 gaat het over de keuzes die veehouders maken rondom intensieve- en duurzame veeteelt. Als verdieping zou Smaakles 4 'Eet jij een blij ei?' ingezet kunnen worden. In deze Smaakles wordt er verder in gegaan op dierenwelzijn en worden er verschillende keurmerken voor dierenwelzijn en milieu besproken. |
6 | Thema 2: Zuid-Nederland | Les 1: In en op de grond | Smaakmissie Vlees, vis, peulvruchten, ei en noten les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/17/les/73 | In thema 2, les 1 'In en op de grond' van Wereldzaken (2014) voor groep 6 gaat het over de keuzes die veehouders maken rondom intensieve- en duurzame veeteelt. Als verbreding zou les 4 van Smaakmissie Vlees, Vis, Peulvruchten, Ei en Noten ingezet kunnen worden. In deze les worden er verschillende keurmerken voor dierenwelzijn en milieu besproken. |
Wijzer Aardrijkskunde (2015)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
7 | Hoofdstuk 1: Landbouw in Europa | Les 3: Voedsel produceren | Smaaklessen Groep 7 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/36 | In hoofdstuk 1, les 3 'Voedsel produceren' van Wijzer Aardrijkskunde (2015) voor groep 7 gaat het over de productieketen van voedsel. Voor Smaakles 3 'Etikettenpret' is een lesdoel dat de leerlingen leren over de stappen van een grondstof tot een product in de winkel. Deze les past goed bij les 3 'Voedsel produceren' omdat het een kijkje geeft hoe het in de praktijk verloopt als een grondstof verwerkt wordt tot een product. |
7 | Hoofdstuk 1: Landbouw in Europa | Les 3: Voedsel produceren | Smaakmissie Groente les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/18/les/78 | In hoofdstuk 1, les 3 'Voedsel produceren' van Wijzer Aardrijkskunde (2015) voor groep 7 gaat het over de productieketen van voedsel. In Smaakles 3 van Smaakmissie Groente gaat het over de productieketen van groente. Deze les past goed bij les 3 'Voedsel produceren' omdat het een kijkje geeft hoe het in de praktijk verloopt om groente te produceren. |
7 | Hoofdstuk 1: Landbouw in Europa | Les 3: Voedsel produceren | Smaakmissie Aardappels, rijst en pasta les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/22/les/104 | In hoofdstuk 1, les 3 'Voedsel produceren' van Wijzer Aardrijkskunde (2015) voor groep 7 gaat het over de productieketen van voedsel. In Smaakles 4 van Smaakmissie Aardappels, rijst en pasta gaat het over de productiestappen van het verwerken van pasta, rijst en aardappels. Deze les geeft ook verdieping op het thema landbouw in Europa omdat de kinderen ontdekken dat aardappels in Nederland worden verbouwd en pasta en rijst voornamelijk in het buitenland. |
Wijzer Geschiedenis (2015)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
6 | Hoofdstuk 1: De tijd van regenten en vorsten | Les 4: Eten uit verre landen | Smaaklessen Groep 6 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/9/les/24 | In hoofdstuk 1, les 4 'Eten uit verre landen' van Wijzer Geschienis (2015) voor groep 6 gaat het over producten die uit Azië en Amerika per schip naar Europa gekomen zijn. Ter verbreding zou Smaakles 1 'Speurneuzen' in gezet kunnen worden, want in deze les maken de leerlingen kennis met specerijen uit andere culturen. |
Wijzer Natuur & Techniek (2015)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
5 | Hoofdstuk 4: Weet wat je eet! | Les 1: Zo veel eten | Smaaklessen Groep 4 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/40 | In hoofdstuk 4, les 1 'Zo veel eten!' van Wijzer Natuur en Techniek (2015) voor groep 5 gaat het over tussendoortjes. Er wordt gekeken naar wat gezonde tussendoortjes zijn. Smaakles 2 'Een gezonde pauzehap?' zou ingezet kunnen worden als vervanging van de methodeles omdat de doelen van de lessen overeenkomen. |
6 | Hoofdstuk 1: Zo werkt je lichaam | Les 3: De wereld om je heen | Smaaklessen Groep 5 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/4/les/8 | In hoodstuk 1, les 3 'De wereld om je heen' van Wijzer Natuur en Techniek (2015) voor groep 6 gaat het over je zintuigen. Het eerste deel van de les 'De wereld om je heen' zou vervangen kunnen worden door Smaakles 2 'Ontdek de hoofdsmaken'. Deze les biedt verbreding over het onderwerp. |
5 | Hoofdstuk 4: Weet wat je eet! | Les 2: Eten om te leven | Smaaklessen Groep 5 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/4/les/9 | In hoofdstuk 4, les 1 'Zo veel eten!' van Wijzer Natuur en Techniek (2015) voor groep 5 gaat het over tussendoortjes. Er wordt gekeken naar wat gezonde tussendoortjes zijn. Smaakles 2 'Lekker uit de Schijf van Vijf' zou ingezet kunnen worden als verdieping van de methodeles, omdat de leerlingen in deze smaakles leren waarom de producten uit de Schijf van Vijf goed voor je zijn. Ze leren dat gevarieerd eten uit de Schijf van Vijf gezond is. |
5 | Hoofdstuk 4: Weet wat je eet! | Les 3: Lekker en gezond | Smaaklessen Groep 5 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/4/les/9 | In hoofdstuk 4, les 3 'Lekker en gezond' van Wijzer Natuur en Techniek (2015) voor groep vijf gaat het over de Schijf van Vijf. Een lesdoel is om leerlingen bewust te maken over het belang van gevarieerd eten en hoe de voedingsschijf daarbij gebruikt kan worden. Als verdieping op de les zou Smaakles 2 'Lekker uit de Schijf van Vijf' ingezet kunnen worden. |
5 | Hoofdstuk 4: Weet wat je eet! | Les 4: Ziek | Smaakmissie Voedselverspilling les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/44/les/178 | In Thema 5, hoofdstuk 4 van Wijzer Natuur&Techniek voor groep 7-8 leren de kinderen op welke manieren schimmels op voedsel ontstaan. Les 4 van de Smaakmissie Voedselverspilling zou hier gebruikt kunnen worden voor verbreding. |
5 | Hoofdstuk 4: Weet wat je eet! | Les 3: Lekker en gezond | Smaakmissie Olie en vet les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/43/les/170 | In Hoofdstuk 4, les 3 'Lekker en gezond' van Wijzer Natuur en Techniek (2015) voor groep vijf gaat het over de Schijf van Vijf. Een lesdoel is om leerlingen bewust te maken over het belang van gevarieerd eten en hoe de voedingsschijf daarbij gebruikt kan worden. Als verdieping op de les zou les 2 van de Smaakmissie Olie&vet kunnen worden ingezet als verdieping. |
5 | Hoofdstuk 4: Weet wat je eet! | Les 3: Lekker en gezond | Smaakmissie Fruit les 5 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/15/les/62 | In hoofdstuk 4, les 3 'Lekker en gezond' van Wijzer Natuur en Techniek (2015) voor groep vijf gaat het over de Schijf van Vijf. Een lesdoel is om leerlingen bewust te maken over het belang van gevarieerd eten en hoe je de voedingsschijf daarbij gebruikt kan worden. Als verdieping zou les 5 uit de Smaakmissie Fruit ingezet kunnen worden, omdat de kinderen leren hoe je variatie kunt aanbrengen in het eten van fruit. |
5 | Hoofdstuk 4: Weet wat je eet! | Les 1: Zo veel eten | Smaakmissie Fruit les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/15/les/60 | In hoofdstuk 4, les 1 'Zo veel eten!' van Wijzer Natuur en Techniek (2015) voor groep 5 gaat het over tussendoortjes. Er wordt gekeken naar wat gezonde tussendoortjes zijn. In les 2 van Smaakmissie Fruit leren de kinderen kiezen voor onbewerkt fruit en leren meer mogelijkheden waarin fruit gebruikt kan worden. Als gezond tussendoortje kan gekozen worden voor fruit, daardoor past deze les ter verdieping op de les over gezonde tussendoortjes. |
5 | Hoofdstuk 4: Weet wat je eet! | Les 3: Lekker en gezond | Smaakmissie Drinken les 5 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/16/les/68 | In Hoofdstuk 4, les 3: Lekker en gezond van Wijzer Natuur & Techniek, leren de kinderen over de Schijf van Vijf. Dit kan gekoppeld worden aan de Smaakmissie: "Drinken" les 5: Hierin leren de kinderen over de Schijf van Vijf. Deze smaakmissies kan dus ingezet worden als verdieping. |
5 | Hoofdstuk 4: Weet wat je eet! | Les 3: Lekker en gezond | Smaakmissie Aardappels, rijst en pasta les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/22/les/103 | In Hoofdstuk 4, les 3: Lekker en gezond van Wijzer Natuur & Techniek, leren de kinderen over de Schijf van Vijf. Dit kan gekoppeld worden aan de Smaakmissie: Aardappels,rijst en pasta, les 3. Hierin leren de kinderen over de Schijf van Vijf. Deze smaakmissies kan dus ingezet worden als verdieping. |
6 | Hoofdstuk 2: Kringloop in de natuur | Les 3: Paddestoelen | Smaaklessen Groep 5 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/4/les/9 | In hoodstuk 2, les 3 'Paddestoelen' van Wijzer Natuur en Techniek (2015) voor groep 6 gaat het over je schimmels. Smaakles 4 'Waar bewaar je wat' sluit goed aan bij de les omdat de leerlingen leren dat je zintuigen je waarschuwen voor voedselbederf. Ook leren ze waar ze producten het beste kunnen bewaren om voedselverspilling tegen te gaan. Deze les kan worden ingezet als verbreding. |
5 | Hoofdstuk 4: Weet wat je eet! | Les 4: Ziek | Smaaklessen Groep 4 les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/4/les/11 | In hoofdstuk 4, les 4 'Ziek' van Wijzer Natuur en Techniek (2015) voor groep 5 ontdekken de leerlingen dat het belangrijk is om eten en drinken op de juiste plaats te bewaren omdat er anders schimmels op komen. Om dieper in te gaan op hoe voedselbederf voorkomen kan worden, kan Smaakles 4 'Waar bewaar je wat?' ingezet worden. |
6 | Hoofdstuk 1: Zo werkt je lichaam | Les 3: De wereld om je heen | Smaaklessen Groep 6 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/lesprogramma/9/les/24 | In hoodstuk 1, les 3 'De wereld om je heen' van Wijzer Natuur en Techniek (2015) voor groep 6 gaat het over je zintuigen. Het eerste deel van de les 'De wereld om je heen' zou vervangen kunnen worden door Smaakles 1 'Speurneuzen'. Deze les biedt verbreding over het onderwerp. |
Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met de pabo-opleiding van de Christelijke Hogeschool Ede, met dank aan Hilco van Stuijvenberg, Cato Overeem, Eva Post en Elise Haalstra.