Smaakmissie Vlees, vis, peulvruchten, ei en noten
Als we het hebben over de bouwstenen van het lichaam praten we natuurlijk over de... eiwitten! In deze Smaakmissie doen leerlingen van groep 6, 7 en 8 onderzoek naar vlees, vis, peulvruchten, eieren, noten en, natuurlijk, naar vegetarische opties!
De Smaakmissie bestaat uit 6 interactieve lessen met aanvullend een digibordmodule en is te vinden op het gratis lesportaal Chef!.
Alles over eiwitten!
Mitchel is een danser en hij organiseert een dansbootcamp voor kinderen. Nou krijgt hij ineens allerlei vragen van ouders over het eten tijdens de bootcamp. Vooral over vlees, vis, vega... de eiwitten dus. Mitchel is erg druk met het bedenken van zijn moves en heeft dus helemaal geen tijd om dit uit te zoeken. Kunnen de leerlingen hem helpen om de juiste keuzes te maken en zorgen dat er informatieve bordjes bij het buffet komen te staan?
Tijdsduur
De Smaakmissie bestaat uit 6 lessen die variëren tussen 40-75 minuten.
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
Hoe zet je een Smaakmissie in?
Op het lesportaal Chef! vind je een overzicht bij welke kerndoelen voor het basisonderwijs voedseleducatie aansluit. Er zijn verschillende manieren om ons aanbod aan voedseleducatie in te zetten.
Op het lesportaal Chef! vind je een overzicht bij welke kerndoelen voor het basisonderwijs voedseleducatie aansluit. Er zijn verschillende manieren om ons aanbod aan voedseleducatie in te zetten.
- Project: verdeel de lessen over de dagen van de projectperiode.
- Verspreid over het schooljaar: maak van tevoren een planning, zodat alle lessen aan bod komen.
- Koppeling met reguliere lesmethoden in het onderwijs: Zowel op deze website als op Chef! staat van welke voedseleducatielessen aansluiten op reguliere lespakketten.
Waaruit bestaat de Smaakmissie?
Les 1: Wat weet ik al?
In deze les wordt de voorkennis van de leerlingen getest. Wat zit er bijvoorbeeld in het eiwitvak van de Schijf van Vijf?
Leerdoelen
De leerlingen:
- worden zich bewust van wat ze al weten over vlees, vis, peulvruchten, eieren, vleesvervangers en noten
- kunnen uitleggen wat er in het eiwitvak van de Schijf van Vijf zit
- vinden het belangrijk te variëren in consumptie binnen de groep vlees, vis, peulvruchten, ei, vleesvervangers en noten
Les 2: Naar de winkel!
Het wordt tijd om zelf op onderzoek te gaan! Bezoek een supermarkt en kijk wat er allemaal verkocht wordt. En hoe moet je eigenlijk thuis al deze producten bewaren?
Leerdoelen
De leerlingen:
- kunnen in de winkel verschillende soorten vlees, vis, peulvruchten, ei, vleesvervangers en noten opzoeken en aangeven welke producten de voorkeur hebben
- weten hoe je vlees, vis, peulvruchten, ei, vleesvervangers en noten moeten bewaren
Les 3: Proefles
Zit er eigenlijk veel smaakverschil tussen een gehaktballetje en een vegetarisch balletje? En wat zijn de aanbevolen hoeveelheden van de verschillende eiwitbronnen? Laten we gaan proeven!
Leerdoelen
De leerlingen:
- vinden het belangrijk om vlees, vis, peulvruchten, vleesvervangers, eieren en noten te eten om zo voldoende eiwitten, vitamines en ijzer binnen te krijgen
- weten wat de aanbevolen hoeveelheid voor de groep vlees, vis, peulvruchten, ei en noten is
Les 4: Een kijkje in de keten
In deze les onderzoeken de leerlingen de productiestappen (en keurmerken) van vlees, vis en peulvruchten.
Leerdoelen
De leerlingen:
- waarderen vlees, vis, peulvruchten, eieren, vleesvervangers en noten als een product waar veel werk voor nodig is
- kunnen in kaart brengen welke productiestappen nodig zijn om vlees, vis en peulvruchten te produceren
- leren wat betekenis van verschillende keurmerken op vlees, vis, peulvruchten, vleesvervangers, eieren en noten is
Les 5: De buffetbordjes
Mitchel is hartstikke blij met de hulp van de klas, de missie is bijna klaar! In deze les voegen de leerlingen de laatste eiwitfeitjes en andere informatie toe. Daarna is het tijd voor het laatste controlemoment. Zal Mitchel een groot applaus geven?
Leerdoelen
De leerlingen:
- vinden het belangrijk te variëren binnen de groep vlees, vis, peulvruchten, ei en noten
- kunnen verwoorden wat ze hebben geleerd tijdens deze Smaakmissie
Les 6: Superkoks
Tijdens deze laatste les gaan de leerlingen samen enkele lekkere tapasgerechtjes bereiden. Eet smakelijk!
Leerdoelen
De leerlingen:
- waarderen het om gerechten met vlees, vis, peulvruchten, vleesvervanger, ei of noten te bereiden
- kunnen gerechten met vlees, vis, peulvruchten, vleesvervanger, ei of noten bereiden en aan hun ouders presenteren