Smaakmissie Zuivel 5-6
Deze Smaakmissie staat in het teken van melkproducten. Hoeveel heb je hier elke dag van nodig? En waar komt melk eigenlijk vandaan? Onderzoek het in de Smaakmissie Zuivel voor groep 5-6!
De Smaakmissie bestaat uit 6 interactieve lessen met aanvullend een digibordmodule en is te vinden op het gratis lesportaal Chef!.
Waar komt melk eigenlijk vandaan?
Juul is reisleidster en neemt buitenlandse toeristen mee op een 'Dairytour': een toer over boerderijen, koeien, melk, kaas en vele andere melkproducten waar Nederland beroemd om is. Het probleem is dat Juul deze Dairytour nog niet eerder gegeven heeft. Ze weet eigenlijk niet zoveel van dit onderwerp. Kunnen de leerlingen Juul helpen?
Tijdsduur
De Smaakmissie bestaat uit 6 lessen die variëren tussen 20-85 minuten.
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
Hoe zet je een Smaakmissie in?
Op het lesportaal Chef! vind je een overzicht bij welke kerndoelen voor het basisonderwijs voedseleducatie aansluit. Er zijn verschillende manieren om ons aanbod aan voedseleducatie in te zetten.
Op het lesportaal Chef! vind je een overzicht bij welke kerndoelen voor het basisonderwijs voedseleducatie aansluit. Er zijn verschillende manieren om ons aanbod aan voedseleducatie in te zetten.
- Project: verdeel de lessen over de dagen van de projectperiode.
- Verspreid over het schooljaar: maak van tevoren een planning, zodat alle lessen aan bod komen.
- Koppeling met reguliere lesmethoden in het onderwijs: Zowel op deze website als op Chef! staat van welke voedseleducatielessen aansluiten op reguliere lespakketten.
Waaruit bestaat de Smaakmissie?
Les 1: Melkproducten in overvloed
Zuivel... Iets wat de leerlingen allemaal wel eens eten maar misschien nog niet alles over weten. Tijd om op onderzoek uit te gaan! De eerste les bestaat uit een quiz, een brainstormopdracht, een melkproeverij en een huiswerkblad. Aan de slag!
Leerdoelen
De leerlingen:
- halen bestaande kennis over melk en melkproducten op
- kunnen aangeven welke melkproducten zij zelf eten en drinken
- leren (voor hen) nieuwe, verschillende melkproducten kennen
- verwonderen zich over de veelheid aan producten die van melk worden gemaakt
- weten dat er verschillende soorten melk zijn van dierlijke oorsprong (zoals koeienmelk, geitenmelk en schapenmelk) en dat er plantaardige dranken (bijvoorbeeld sojadrink) als vervanging kunnen dienen voor mensen die geen melk willen of kunnen drinken
Les 2: Kaas in alle soorten en maten
In deze les komen de leerlingen meer te weten over (nieuwe) soorten melk, alle producten die er van melk gemaakt worden en in welke stappen kaas gemaakt wordt.
Leerdoelen
De leerlingen:
- leren (voor hen) nieuwe soorten melk kennen
- verwonderen zich over de veelheid aan producten die van melk worden gemaakt
- weten in welke stappen kaas gemaakt wordt
Les 3: Op de boerderij
Natuurlijk is het leuk als de leerlingen met hun eigen ogen zien waar melk vandaan komt!
Leerdoelen
De leerlingen:
- kunnen uitleggen hoe het komt dat een koe melk kan geven
- weten dat het belangrijk is dat er goed voor een koe wordt gezorgd (dierenwelzijn) en weten wat dat betekent
- weten dat er verschillende typen boerderijen bestaan met verschillen in aantal koeien, melkmethoden en manieren van verzorging
Les 4: Van de boerderij via de melkfabriek naar de winkel
In deze les leren leerlingen hoe melk van een koe uiteindelijk in de winkel terechtkomt.
Leerdoelen
De leerlingen:
- verwonderen zich erover hoe melk wordt verwerkt
- kunnen het proces van koe tot pak melk in de winkel in stappen weergeven
- vinden het belangrijk dat er goed voor een koe wordt gezorgd (dierenwelzijn) en weten waaruit een goede verzorging van een koe bestaat
- weten dat er verschillende typen boerderijen bestaan met onder andere verschillen in het aantal koeien, melkmethoden en manieren van verzorging
- herkennen melkproducten in de winkel en herkennen ook verschillen in samenstelling tussen diverse melkproducten (huiswerkopdracht)
- herkennen de informatie over houdbaarheid op een verpakking en begrijpen hoe zij deze informatie kunnen gebruiken om voedselverspilling tegen te gaan (eerste deel van deze doelstelling komt in de huiswerkopdracht aan bod)
Les 5: Hoeveel en waarom?
Waarom is het eigenlijk belangrijk om melkproducten te eten/drinken? En hoeveel heb je ervan nodig om gezond te leven? En waar en hoelang kun je melkproducten bewaren? In deze les gaan de leerlingen aan de slag met deze vragen.
Leerdoelen
De leerlingen:
- vinden het belangrijk elke dag twee à drie porties melkproducten en één plak kaas te eten/drinken en kunnen beargumenteren waarom dat belangrijk is
- herkennen melkproducten in de winkel en herkennen ook verschillen in samenstelling tussen diverse melkproducten
- herkennen de informatie over houdbaarheid op een verpakking en begrijpen hoe zij deze informatie kunnen gebruiken om voedselverspilling tegen te gaan
Les 6: Toetjesbuffet
De leerlingen maken een toetjesbuffet voor hun ouders/verzorgers en versieren het lokaal met onder andere de verdiende vlaggetjes!
Leerdoelen
De leerlingen:
- kunnen hygiënisch werken bij het bereiden van een gerecht met een melkproduct en vinden dat belangrijk
- waarderen het om mee te helpen bij de bereiding van een gerecht met een melkproduct
Benieuwd naar de Smaakmissie Zuivel?
Hoe ziet de Smaakmissie eruit?
Wanneer zet je de Smaakmissie in?
- 4 oktober 2024: Dierendag
- 7 april 2025: Wereld Gezondheidsdag
- 1 juni 2025: Wereld Melkdag
10 t/m 14 juni 2025: Week voor de Gezonde Jeugd