Aansluiting onderwijs
Hoe passen de lessen in Chef! in het curriculum van mijn school? Deze kreet is een veel gehoorde uitspraak van leerkrachten. Gelukkig sluit voedseleducatie naadloos aan het op reguliere onderwijs. Op deze pagina staat een overzicht bij welke kerndoelen ons aanbod aansluit en een overzicht bij welke reguliere lesmethodes je ons aanbod kunt laten aansluiten.
Kerndoelen
Uiteraard is het belangrijk dat de lessen in Chef! ook een bijdrage leveren aan het behalen van de kerndoelen. Het lesmateriaal sluit aan op de kerndoelen voor het basisonderwijs en bij activiteiten en lessen over eten en bewegen. Vanuit het leergebied ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’, met name in samenhang met het domein ‘Mens en samenleving’ (kerndoel 34, 35, 37, 39) en het domein ‘Natuur en techniek’ (kerndoel 40, 41), zijn de lessen ontwikkeld.
- 34. De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.
- 35. De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
- 37. De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
- 39. De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.
- 40. De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.
- 41. De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.
Doorlopende leerlijn
Het lesmateriaal in Chef! is gebaseerd op de doorlopende leerlijn “Hanteren van een gezond en duurzaam voedingspatroon voor 4-18 jarigen in primair, voortgezet en onderbouw middelbaar onderwijs” van het Voedingscentrum. Deze leerlijn is ontwikkeld op basis van kerndoelen en leerlijnen van Stichting nationaal expertisecentrum Leerplankader Ontwikkeling (SLO) én leerlijnen van de World Health Organization (WHO) en het Nederlands Instituut voor Biologie (NIBI). Het Leerplankader Sport, bewegen en gezonde leefstijl biedt structuur en bouwstenen, om als school of instelling, een eigen leerplan-op-maat, op onder andere het thema voeding, te maken.
Smaaklessen combineren met veel gebruikte methoden
Door de lessen uit Chef! te combineren met methoden die je al gebruikt is het gemakkelijker voedseleducatie in te passen in je bestaande lessen. Het lesmateriaal in Chef! kan een verdieping of een verbreding zijn op de methodes die je nu al gebruikt, of een les uit een methode vervangen.
- De les in Chef! kan de complete les uit de methode vervangen. De lesdoelen of activiteiten zijn vergelijkbaar.
- De les in Chef! kan de les uit de methode verdiepen. De les in Chef! gaat op een bepaald onderwerp / onderdeel dieper in.
- De les in Chef! kan de les uit de methode verbreden. De les in Chef! biedt een breder aanbod aan onderwerpen/onderdelen over een bepaald thema.
De volgende methodes zijn meegenomen in het overzicht:
Argus Clou: Aardrijkskunde | DeZaken | Naut, Meander, Brandaan |
Argus Clou: Geschiedenis | IPC | Schatkisten |
Argus Clou: Natuur en Techniek | Kleuterplein | Wereldzaken |
Blink Aardrijkskunde | Meander | Wijzer Aardijkskunde |
Blink Geïntegreerd | Natuurzaken | Wijzer Geschiedenis |
Blink Natuur en Techniek | Naut | Wijzer Natuur en Techniek |
Geef je ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO)? Bekijk deze pagina voor suggesties over hoe je Smaaklessen hierbij kunt inzetten.
Argus Clou: Aardijkskunde (2012)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
3 | Thema 1: Een boom in de klas? | Les 1: Boom of huis? | Smaaklessen Groep 3, les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/45 | In thema 1, les 1 ‘Boom of huis?’ van Argus Clou Aardrijkskunde (2012) voor groep 3 gaat het over de schooltuin. Smaakles 2 ‘De jamfabriek’ sluit hierbij aan omdat het gaat over de herkomst en productie van voedsel. Als verbreding zou deze les ingezet kunnen worden en gekoppeld kunnen worden aan de schooltuin. |
4 | Thema 2: Wat wil jij worden? | Les 1: En het beroep is... | Smaaklessen Groep 4 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/41 | In thema 2, les 1 'En het beroep is...' van Argus Clou Aardrijkskunde (2012) voor groep 4 leren de leerlingen verschillende beroepen. Smaakles 3 'Wie maakt ons eten?' zorgt voor verbreding omdat de leerlingen beroepen leren die te maken hebben met de productie van voedsel. |
7 | Thema 2: Werk aan de winkel | Les 1: Overal is werk | Smaaklessen Groep 7 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/36 | In thema 2, les 1 'Overal is werk' van Argus Clou Aardrijkskunde (2012) voor groep 7 is één van de lesdoelen dat de leerlingen leren over de vier economische sectoren. In Smaakles 3 'Stap voor stap naar sinaasappelsap' leren de leerlingen over de productieketen. Dit past binnen de primaire sector. Deze les kan toegepast worden als verdieping. |
8 | Thema 5: Eerlijke handel? | Les 3: Eerlijke handel? | Smaaklessen Groep 8 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/31 | In thema 5, les 3 'Eerlijke handel' van Argus Clou Aardrijkskunde (2012) voor groep 8 leren de leerlingen wat eerlijke handel is. In de methode wordt vooral ingegaan op rechten van leerlingen. Door Smaakles 3 'Fair Trade' in te zetten kan de kennis van de leerling verbreed worden, omdat de leerlingen in deze les leren wat het keurmerk Fair Trade inhoudt. |
Argus Clou: Geschiedenis (2012)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
3 | Thema 3: Lekker is duur | Les 1: Het eten | Smaaklessen Groep 3 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/44 EU-Schoolfruit Groep 3 Startles Proeven met al je zintuigen https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/111 | In thema 3, les 1 'Het eten' van Argus Clou Geschiedenis (2012) voor groep 3 kunnen de leerlingen voorbeelden noemen van wat er nodig is om eten lekker te maken, zoals specerijen. Deze les sluit aan bij Smaakles 1 'Proeven met je zintuigen'. Deze Smaakles gaat over proeven. Deze les kan gebruikt worden om het principe van verschillende specerijen, met daarbij ook de verschillende smaken, uit te bereiden. Hetzelfde geldt voor de EU-Schoolfruitstartles. |
3 | Thema 3: Lekker is duur | Les 2: Een schip van ver | Smaaklessen Groep 4 les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/42 EU-Schoolfruit Groep 4 Startles Groente en fruit van ver https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/112 | In thema 3, les 2 'Een schip van ver' van Argus Clou Geschiedenis (2012) voor groep 3 is één van de lesdoelen dat de leerlingen kunnen uitleggen dat onbekende etenswaren met schepen naar ons land werden gebracht uit verre landen. Smaakles 4 'Groente en fruit van ver!' kan zorgen voor verdieping omdat de leerlingen hier onbekende groente en fruit proeven. Hierbij worden de leerlingen uitgedaagd om te verwoorden wat ze proeven. Hetzelfde geldt voor de EU-Schoolfruitstartles. |
Argus Clou: Natuur & Techniek (2012)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
3 | Thema 5: Koken is feest! | Les 1: Feestkaas | Smaaklessen Groep 1-2 les 7 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/55 | In thema 5, les 1 'Feestkaas' van Argus Clou (2012) voor groep 3 en bij Smaakles 7 'Waar komt mijn eten vandaan?' is het lesdoel dat de leerlingen de herkomst van voedsel kunnen benoemen. De Smaakles kan ingezet worden als vervangen voor les 1 'Feestkaas'. |
3 | Thema 4: Sterk als bot | Les 1: Ik bouw oma | Smaaklessen Groep 3 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/44 EU-Schoolfruit Groep 3 Startles Proeven met al je zintuigen https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/111 | In thema 5, les 1 'Het licht gaat uit' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 8 is het lesdoel dat de leerlingen voorbeelden kunnen noemen van maatregelen die wel en niet goed zijn voor het milieu. Smaakles 4 'Het appeldebat' staat in het teken van biologische landbouw. Biologische landbouw is een voorbeeld van een maatregel die goed is voor het milieu. Door deze Smaakles aan te bieden als verbreding maken de leerlingen kennis met de biologische industrie. Hetzelfde geldt voor de EU-Schoolfruitstartles. |
3 | Thema 5: Koken is feest! | Les 1: Feestkaas | Smaaklessen Groep 3 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/46 | In thema 5, les 1 'Feestkaas' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 3 leren de leerlingen waar de zuivelindustrie om draait. Ook leren de leerlingen waar een aantal voedselproducten op hun bord vandaan komen, zoals melk en eieren. In Smaakles 3 'Ontbijt: een goede start' is één van de doelen dat leerlingen leren dat een gezond ontbijt bestaat uit granen, fruit en zuivel. Als verbreding van de les ‘Feestkaas’ zou Smaakles 3 ingezet kunnen worden. |
4 | Thema 5: Een lekker hapje papier | Les 1: Vliegende postbode | Smaaklessen Groep 3 les 5 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/48 | In thema 5, les 1 'Vliegende postbode' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 4 is het doel dat de leerlingen kunnen aangeven waarom groente en fruit gezond zijn. Smaakles 5 'De bananenraceauto' kan ingezet worden als verbreding omdat de leerlingen daarin ervaren dat een gezonde traktatie bestaat uit groente en fruit. |
4 | Thema 5: Een lekker hapje papier | Les 1: Vliegende postbode | Smaaklessen Groep 4 les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/42 EU-Schoolfruit Groep 4 Startles Groente en fruit van ver https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/112 | In thema 5, les 1 'Vliegende postbode' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 4 leren de leerlingen verschillende eigenschappen van planten. Zo ook waar verschillende vruchten van een plant vandaan komen. Deze les zou je kunnen verbreden door Smaakles 4 'Groente en fruit van ver!' te gebruiken. Leerlingen proeven in deze les groenten en fruit uit andere landen. Hier kan ingegaan worden waarom deze planten in het buitenland groeien (klimaat) en aan welk deel van de plant deze vruchten groeien. Hetzelfde geldt voor de EU-Schoolfruitstartles. |
6 | Thema 3: Speurneuzen en luistervinken | Les 2: Vijf zintuigen | Smaaklessen Groep 5 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/8 | In thema 3, les 2 'Vijf zintuigen' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 6 gaat over zintuigen, ook komt het onderdeel: 'ruiken met je tong' naar voren. Als verbreding zou Smaakles 1 'Ontdek je zintuigen' ingezet kunnen worden om de leerlingen te laten ontdekken welke invloed zintuigen hebben op smaak. |
5 | Thema 5: Wat eten we? | Les 2: Benzine voor je lijf | Smaaklessen Groep 5 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/9 EU-Schoolfruit Groep 5 Startles Lekker eten uit de Schijf van Vijf https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/116 | In thema 5, les 2 'Benzine voor je lijf' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 5 leren de leerlingen dat voedsel een brandstof is voor je lichaam. De Schijf van Vijf komt kort in deze les naar voren. Als verdieping zou Smaakles 2 'Lekker uit de Schijf van Vijf' goed ingezet kunnen worden omdat de Smaakles dieper in gaat op de producten uit en de functies van de Schijf van Vijf. Hetzelfde geldt voor de EU-Schoolfruitstartles. |
5 | Thema 5: Wat eten we? | Les 4: Etenstijd! | Smaaklessen Groep 5 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/9 EU-Schoolfruit Groep 5 Startles Lekker eten uit de Schijf van Vijf https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/116 | In thema 5, les 4 'Etenstijd' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 5 leren de leerlingen over de Schijf van Vijf. Om de Schijf van Vijf meer context te geven kan Smaakles 2 'Lekker uit de schijf van Vijf' goed ingezet worden als verbreding. Hetzelfde geldt voor de EU-Schoolfruitstartles. |
5 | Thema 1: Een miniwereld in de tuin | Les 4: Paddenstoelen | Smaaklessen Groep 5 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/10 | In thema 1, les 4 'Paddenstoelen' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 5 gaat het over de rol van schimmels in de natuur. Smaakles 3 'Etenswaren bewaren' sluit goed aan bij de les omdat de leerlingen leren dat er ook eetbare schimmels zijn. De Smaakles kan ingezet worden als verbreding. |
6 | Thema 5: Boodschappen in de natuur | Les 2: Eten in een aardehuis | Smaaklessen Groep 5 les 3https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/10 | In thema 5, les 2 'Eten in een aardehuis' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) groep 6 gaat het kort over bedorven eten. In Smaakles 3 'Etenswaren bewaren' wordt hier verder op door gegaan en leren de leerlingen hoe ze voedselbederf tegen kunnen gaan. De Smaakles kan daardoor goed ingezet worden als verbreding. |
6 | Thema 5: Boodschappen in de natuur | Les 2: Eten in een aardehuis | Smaaklessen Groep 5 les 5 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/10 | In thema 5, les 2 'Eten in een aardehuis' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 6 gaat het kort over verschillen tussen wat mensen eten. Smaakles 5 'Restaurant in de klas: internationale high tea' zou als verbreding ingezet kunnen worden. In de les gaat het namelijk over de verschillen van eetgewoonten in een land, cultuur of gezin. Ook maken de leerlingen kennis met gerechten uit verschillende culturen. |
5 | Thema 5: Wat eten we? | Les 1: Pannenkoek met ... | Smaaklessen Groep 6 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/25 EU-Schoolfruit Groep 6 Startles Waar komt ons eten vandaan? https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/118 | In thema 5, les 1 'Pannenkoek met ...' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 5 leren de leerlingen wat het verschil is tussen bewerkt en onbewerkt voedsel. Smaakles 2 'Waar komt ons eten vandaan?' heeft als thema 'Bewerkt eten' en kan ingezet worden als verdieping. Hetzelfde geldt voor de EU-Schoolfruitstartles. |
5 | Thema 5: Wat eten we? | Les 2: Benzine voor je lijf | Smaaklessen Groep 6 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/26 | In thema 5, les 2 'Benzine voor je lijf' van Argus Clou Natuur en techiek (2012) voor groep 5 leren de leerlingen welke voedingstoffen goed werken als bezine voor je lijf. In Smaakles 3 'Lekker eten met de Schijf van Vijf' doen de leerlingen verschillende proefjes om erachter te komen welke voedingsstoffen er in producten zitten. Deze Smaakles is een verdieping op de les uit het boek. |
8 | Thema 5: (On)beperkt houdbaar | Les 1: Het licht gaat uit! | Smaaklessen Groep 7 les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/37 EU-Schoolfruit Groep 7 Startles Het appeldebat | In thema 5, les 1 'Het licht gaat uit' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 8 is een lesdoel dat de leerlingen voorbeelden kunnen noemen van maatregelen die wel en niet goed zijn voor het milieu. Smaakles 4 'Het appeldebat' staat in het teken van Biologische landbouw. Biologische landbouw is een voorbeeld van een maatregel die goed is voor het milieu. Door deze Smaakles aan te bieden als verbreding maken de leerlingen kennis met de biologische industrie. Hetzelfde geldt voor de EU-Schoolfruitstartles. |
6 | Thema 5: Boodschappen in de natuur | Les 2: Eten in een aardehuis | Smaaklessen Groep 6 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/37 EU-Schoolfruit Groep 6 Startles Waar komt ons eten vandaan? https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/120 | In thema 5, les 2 'Eten in een aardhuis' van Argus Clou Natuur en techniek (2012) voor groep 6 gaat het over manieren om voedsel langer te kunnen bewaren. In Smaakles 2 'Waar komt ons eten vandaan?' gaat het over verschillende bewerkingsvormen van voedsel. Smaakles 2 kan een deel van de les vervangen en verder worden ingezet als verdieping. Hetzelfde geldt voor de EU-Schoolfruitstartles. |
Blink Aardrijkskunde (2015)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
5 | Thema 5.3: Eet smakelijk | Les 2: Alles van de geit | Smaaklessen Groep 4 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/41 | In thema 5.3, les 2 'Alles over de geit' van Blink Aardrijkskunde (2015) voor groep 5 wordt er gekeken welke producten er gemaakt kunnen worden van een geit. Smaakles 3 'Wie maken ons eten' zou als verbreding ingezet kunnen worden. In deze les wordt er gekeken naar verschillende producenten en hun producten. |
5 | Thema 5.3: Eet smakelijk | Les 3: Vissen vangen | Smaaklessen Groep 6 les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/27 | In thema 5.3, les 3 'Vissen vangen' van Blink Aardrijkskunde (2015) gaat het over vissen. Er wordt gekeken naar het verschil en de overeenkomst van een IJslandse visser en een Somaliese visser. Om verdieping aan te brengen in de les zou er gekeken kunnen worden naar Smaakles 4 'Eet jij een blij ei?'. In deze Smaakles wordt er gekeken naar dierenwelzijn en verschillende keurmerken voor dierenwelzijn en milieu. |
6 | Thema 6.4: Kijk op de wereld | Les 3: Gewoon anders | Smaaklessen Groep 5 les 5 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/12 | In thema 6.4, les 3 'Gewoon anders' van Blink Aardrijkskunde (2015) voor groep 6 bekijken de leerlingen verschillende gewoonten en tradities die er zijn op de wereld. Om de les te verbreden kan Smaakles 5 'Restaurant in de klas: internationale high tea' ingezet worden. De leerlingen zouden bij hun onderzoek van de les 'Gewoon anders' ook kunnen kijken naar het eten in andere werelddelen. Als afsluiting zou Smaakles 5 kunnen plaatsvinden. |
Blink geïntegreerd (2015)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
5 en 6 | Thema 5: Het wereld-restaurant | Les 4: Werelds eten | Smaaklessen Groep 5 les 5 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/12 | In thema 5, les 4 'Werelds eten' van de geïntergreerde methode van Blink (2015) voor groep 5-6 kijken de leerlingen naar wat er gegeten wordt in de continenten. Smaakles 5 'Restaurant in de klas: internationale high tea' kan ingezet worden als vervanging. Het doel van de Smaakles is dat leerlingen leren dat er verschillende eetgewoontes zijn en dat ze proeven van de verschillende culturen. |
Blink Natuur & Techniek (2015)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
5 | Thema 3: Het wonderlijke lichaam | Les 3: Voelen maar | Smaaklessen Groep 5 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/8 | In thema 5.3, les 3 'Voelen maar' van Blink Natuur en techniek (2015) gaat het over zintuigen. Smaakles 1 'Ontdek je zintuigen' gaat zintuigen in combinatie met smaak. Deze les zou als verdieping ingezet kunnen worden bij de les 'Voelen maar'. |
8 | Thema 2: Slimme sporters | Les 4: Smakelijk sporten | Smaaklessen Groep 7 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/35 | Thema 8.2 van Blink Natuur en techniek (2015) staat in het teken van sporten. In les 4 'Smakelijk sporten' kijken de leerlingen naar wat voedsel met je lichaam doet. Smaakles 2 'Lekker gezond eten, veel spelen en sporten' kan hier voor verbreding zorgen omdat de leerlingen leren wat de relatie tussen eten en bewegen is. Het is betekenisvol als leerlingen nadenken over hun eigen sport- en beweegpatroon. |
6 | Thema 3: De limonade fabriek | Les 4: Start de fabriek | Smaaklessen Groep 7 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/36 | In thema 6.3 van Blink Natuur en techniek (2015) gaat les 4 'Start de fabriek' over de productieketen van appelsap. Omdat Smaakles 3 'Stap voor stap naar sinaasappelsap' over de productieketen van sinaasappelsap gaat, kan de Smaakles als vervanging gebruikt worden voor les 4 'Start de fabriek'. |
6 | Thema 3: De limonade fabriek | Les 5: Super appelsap | Smaaklessen Groep 7 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/36 | In thema 6.3 van Blink Natuur en techniek (2015) gaat les 5 'Super appelsap' over de productieketen van appelsap. Omdat Smaakles 3 'Stap voor stap naar sinaasappelsap' over de productieketen van sinaasappelsap gaat, kan de Smaakles als vervanging gebruikt worden voor les 5 'Super appelsap'. |
DeZaken (2018)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
3 en 4 | Thema 10: Kijk eens om je heen | Onderzoekje: Waar groeit een tuinboonplant het best? | Smaaklessen Groep 1-2 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/50 | In het Onderzoekje 'Waar groeit de tuinboon het best?' uit thema 10 'Kijk eens om je heen' van DeZaken (2018) voor groep 3-4 onderzoeken de leerlingen op welke plek de tuinboon het snelst groeit. In Smaakles 2 'Van zaadje tot eten' onderzoeken de leerlingen verschillende factoren die de groei van een sperzieboon beïnvloeden. De Smaakles kan als vervanging gebruikt worden voor het Onderzoekje. |
3 en 4 | Thema 10: Kijk eens om je heen | Les 2: Mooie en lekkere planten | Smaaklessen Groep 3 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/45 | In thema 10, les 2 'Mooie en lekkere planten' van DeZaken (2018) voor groep 3-4 leren de leerlingen welke planten we gebruiken om te eten. In Smaakles 2 'De jamfabriek' leren de leerlingen verschillende voedingsmiddelen te herkennen en weten ze welk gerecht daarvan gemaakt kan worden. De Smaakles zorgt hierdoor voor verbreding bij de les 'Mooie en lekkere planten'. |
3 en 4 | Thema 3: Hoe voel jij je? | Les 2: Eten | Smaaklessen Groep 3 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/46 | In thema 3, les 2 'Eten' van DeZaken (2018) voor groep 3-4 leren de leerlingen welk voedsel gezond is en welk voedsel niet of minder. Smaakles 3 'Ontbijt: een goed start' zorgt voor verdieping omdat de leerlingen in deze les leren wat gezond ontbijten is en welke voedingsstoffen daarbij horen. |
3 en 4 | Thema 3: Hoe voel jij je? | Onderzoekje: Poets jij je tanden goed genoeg? | Smaaklessen Groep 3 les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/47 | In het Onderzoekje 'Poets jij je tanden goed genoeg?' uit thema 3 'Hoe voel je je?' van DeZaken (2018) voor groep 3-4 ervaren de leerlingen door te kauwen op een tandplakverklikker dat het goed is om je tanden te poetsen. Smaakles 4 'Tanden houden van het getal 7' zorgt voor verdieping omdat de leerlingen leren hoe je goed je tanden kan poetsen, dat je twee keer per dag je tanden moet poetsen voor een gezond gebid en dat je het beste niet meer dan 7 keer iets moet eten of drinken per dag. |
3 en 4 | Thema 3: Hoe voel jij je? | Les 2: Eten | Smaaklessen Groep 3 les 5 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/48 | In thema 3, les 2 'Eten' van DeZaken (2018) voor groep 3-4 leren de leerlingen wat gezond eten is. Als verbreding zou Smaakles 5 'De bananenraceauto' ingezet kunnen worden. Het doel van de les is om leerlingen kennis te laten maken met gezonde traktaties. |
IPC (2018)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
3 t/m 8 | Module: Chocolade | - | Smaaklessen Groep 8 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/31 | In de module 'Chocolade' van IPC (2018) voor groep 3-8 staat alle lesstof in het teken van chocolade. Hoe wordt het gemaakt? Waar komt het vandaan? En het gaat over de ingredienten van chocolade. IPC is een methode waarin kinderen veel aan de slag gaan met hun eigen onderzoeksvragen. Om kinderen toch wat handvatten te geven zou Smaakles 3 'Fair Trade' ingezet kunnen worden. Deze les gaat over fair trade producten. |
Kleuterplein (2015)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
1 en 2 | Hoofdstuk: Eten | Week 1, dag 4: Waar komt ons voedsel vandaan? | Smaaklessen Groep 1-2 les 7 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/55 | Zowel in de les 'Waar komt ons eten vandaan?' van het thema 'Eten' van de methode Kleuterplein (2015) als in Smaakles 7 'Waar komt mijn eten vandaan?' gaat het over de herkomst van voedsel. Doordat de lesdoelen overeen komen kan de Smaakles als vervanging ingezet worden. |
1 en 2 | Hoofdstuk: Eten | Week 2, dag 3: Werken met brooddeeg | Smaaklessen Groep 1-2 les 9 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/57 | In de les 'Werken met brooddeeg' uit het thema 'Eten' van de methode Kleuterplein (2015) en in Smaakles 9 'Restaurant in de klas: lunch' bakken de leerlingen hun eigen brood. De Smaakles kan dus als vervanging gebruikt worden voor de les 'Werken met brooddeeg'. |
1 en 2 | Hoofdstuk: Eten | Week 1, dag 1: Proeven en ruiken maar! | Smaaklessen Groep 1-2 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/49 EU-Schoolfruit Groep 1-2 Startles Groente en fruit ontdekken https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/107 | In de les 'Proeven en ruiken maar!' uit het thema 'Eten' van de methode Kleuterplein (2015) maken de leerlingen kennis met verschillende geuren en smaken. Smaakles 1 'Groente en fruit ontdekken' kan ingezet worden als verbreding omdat het in de les gaat over het proeven en ruiken van groente en fruit. Hetzelfde geldt voor de EU-Schoolfruitstartles. |
1 en 2 | Hoofdstuk: Eten | Week 1, dag 4: Waar komt ons voedsel vandaan? | Smaaklessen Groep 1-2 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/50 | In de les 'Waar komt ons voedsel vandaan?' uit het thema 'Eten' van de methode Kleuterplein (2015) wordt er gekeken waar producten vandaan komen en hoe ze gemaakt worden. In Smaakles 2 'Van zaadje tot eten' wordt er ingegaan op hoe een sperzieboon groeit. De Smaakles kan hierdoor ingezet worden als verdieping. |
Meander (2017)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
5 en 6 | Thema 2: Landbouw | Les 1: Landbouw is er voor jou | Smaaklessen Groep 4 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/41 | In thema 2, les 1 'Landbouw is er voor jou' van Meander (2017) voor groep 5-6 leren de leerlingen het verschil tussen akkerbouw, veeteelt en tuinbouw. Smaakles 3 'Wie maken ons eten?' kijken de leerlingen bijvoorbeeld naar wat er geproduceerd wordt door telers, kwekers, boeren en vissers. De Smaakles kan ingezet worden als verbreding. |
Natuurzaken (2014)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
6 | Thema 1: Zintuigen | Les 1: Zie jij wat ik voel? | Smaaklessen Groep 5 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/8 | In thema 1, les 1 'Zie jij wat ik voel?' van Natuurzaken (2014) voor groep 6 gaat het over de functies van zintuigen. Smaakles 1 'Ontdek je zintuigen' gaat over functies van zintuigen in combinatie met smaak. Deze les zou als verbreding ingezet kunnen worden. |
6 | Thema 1: Zintuigen | Les 1: Zie jij wat ik voel? | Smaaklessen Groep 6 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/24 | In thema 1, les 1 'Zie je wat ik voel' van Natuurzaken (2014) voor groep 6 gaat het over zintuigen. Smaakles 1 'Speurneuzen' zou ingezet kunnen worden als verdieping omdat het gaat over smaken, aroma's, feiten over geur en de neus en het smaakgeheugen. Ook kunnen de leerlingen doormiddel van proefjes tot nieuwe ontdekkingen komen over hun zintuigen. |
Naut (2017)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
7 en 8 | Thema 7: Een en al voeding | Les 2: 'Je bent gemaakt van eten | Smaaklessen Groep 3, les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/26 | In thema 1, les 1 ‘Boom of huis?’ van Argus Clou Aardrijkskunde (2012) voor groep 3 gaat het over de schooltuin. Smaakles 2 ‘De jamfabriek’ sluit hierbij aan omdat het gaat over de herkomst en productie van voedsel. Als verbreding zou deze les ingezet kunnen worden en gekoppeld kunnen worden aan de schooltuin. |
7 en 8 | Thema 7: Een en al voeding | Les 2: 'Je bent gemaakt van eten | Smaaklessen Groep 7 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/35 | In thema 7, les 2 'Je bent gemaakt van eten' van de methode Naut (2017) voor groep 7-8 leren de leerlingen waarvoor voedingsstoffen nodig zijn. Door Smaakles 2 'Lekker, gezond eten, veel spelen en sporten' aan te bieden, leren de leerlingen waarom het belangrijk is om een goede balans te hebben tussen bewegen en eten. Ook leren ze waarom je eten nodig hebt om te kunnen bewegen. Deze Smaakles zorgt voor verdieping op les 2 omdat het een praktisch voorbeeld geeft waarom je voedingsstoffen nodig hebt. |
7 en 8 | Thema 2: Zintuigen | Les 1: Waarnemen met je zintuigen | Smaaklessen Groep 8 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/29 | In thema 2, les 1 'Waarnemen met je zintuigen' van de methode Naut (2017) voor groep 7-8 leren de leerlingen wat een zintuig is, over de verschillende functies van een zintuig en hoe een zintuig werkt. Smaakles 1 'Smaakmakers' kan als verdieping ingezet worden omdat de leerlingen hierin ervaring op doen hoe het smaakzintuig werkt. |
7 en 8 | Thema 7: Een en al voeding | Les 2: 'Je bent gemaakt van eten | Smaaklessen Groep 8 les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/32 | In thema 7, les 2 'Je bent gemaakt van eten' van de methode Naut (2017) voor groep 7-8 leren de leerlingen welke voedingsstoffen er zijn. In Smaakles 4 'Proefjes met toevoegingen' wordt er ingegaan op toevoegingen die in producten worden gestopt. De Smaakles kan als verbreding ingezet worden omdat de leerlingen dan leren welke toevoegingen worden gedaan bij eten. |
Naut, Meander, Brandaan (2016)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
3 en 4 | Thema 2: Gezond eten | Les 1: Wat eet ik eigenlijk? | Smaaklessen Groep 3 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/45 | In les 1 'Wat eet ik eigenlijk?' van Naut, Meander en Brandaan (2016) voor groep 3-4 is één van de lesdoelen dat de leerlingen weten dat voedsel komt van een plant of dier. Smaakles 2 'De jamfabriek' zorgt voor verdieping omdat hier in gegaan wordt op de verschillen tussen plantaardige- en dierlijke voedingsmiddelen. |
3 en 4 | Thema 2: Gezond eten | Les 1: Wat eet ik eigenlijk? | Smaaklessen Groep 3 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/45 | In les 1 'Wat eet ik eigenlijk?' van Naut, Meander en Brandaan (2016) voor groep 3-4 is één van de lesdoelen dat de leerlingen weten wat bewerkt voedsel is. Smaakles 2 'De jamfabriek' gaat het over de verschillen tussen bewerkt en onbewerkt voedsel. Door deze les in te zetten ordt er gezorgd voor verdieping van de stof omdat de leerlingen ook daadwerkelijk zien wat bewerkt en onbewerkt voedsel is. |
3 en 4 | Thema 2: Gezond eten | Les 2: Eet ik gezond? | Smaaklessen Groep 3 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/46 | Les 2 'Eet ik gezond?' van Naut, Meander en Brandaan (2016) voor groep 3-4 staat in het teken van gezond eten. Smaakles 3 Ontbijt: een goede start' sluit hier goed bij aan omdat er inzicht wordt gegeven in eigen ontbijtgewoontes van de leerlingen en wat een gezond ontbijt inhoudt. De Smaakles kan ingezet worden als verbreding van de gewone les. |
3 en 4 | Thema 2: Gezond eten | Les 2: Eet ik gezond? | Smaaklessen Groep 3 les 5 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/48 | In les 2 'Eet ik gezond?' van Naut, Meander en Brandaan (2016) voor groep 3-4 gaat het over gezond eten. In Smaakles 5 'De bananenraceauto' leren de leerlingen hoe ze een gezonde traktatie kunnen maken. Deze les is een verbreding omdat de leerlingen daadwerkelijk ervaren wat een gezonde traktatie is en wat gezond voedsel is. |
3 en 4 | Thema 2: Gezond eten | Les 2: Eet ik gezond? | Smaaklessen Groep 4 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/40 | In les 2 'Eet ik gezond?' van Naut, Meander en Brandaan (2016) voor groep 3-4 leren de leerlingen welk voedsel goed is voor hun lichaam om te groeien en gezond te blijven. Om de les te verdiepen zou Smaakles 2 'Een gezonde pauzehap?' ingezet kunnen worden. De leerlingen leren in de les het verschil tussen eten dat je vaak kan nemen omdat het lijf daar iets aan heeft en eten dat beter af en toe in kleine porties genomen kan worden. |
3 en 4 | Thema 2: Gezond eten | Les 1: Wat eet ik eigenlijk? | Smaaklessen Groep 5 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/9 EU-Schoolfruit Groep 5 Startles Lekker eten uit de Schijf van Vijf https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/116 | In les 1 'Wat eet ik eigenlijk?' van Naut, Meander en Brandaan (2016) voor groep 3-4 is één van de lesdoelen dat de leerlingen voedsel in productgroepen kunnen indelen. Smaakles 2 'Lekker uit de Schijf van Vijf' gaat over het indelen van voedsel in Schijf van Vijf en kan daardoor goed ingezet worden als verdieping bij de les 'Wat eet ik eigenlijk?. Hetzelfde geldt voor de EU-Schoolfruitstartles |
3 en 4 | Thema 2: Gezond eten | Les 2: Eet ik gezond? | Smaaklessen Groep 5 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/9 EU-Schoolfruit Groep 5 Startles Lekker eten uit de Schijf van Vijf https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/116 | In les 2 'Eet ik gezond?' van Naut, Meander en Brandaan (2016) voor groep 3-4 leren de leerlingen welk voedsel ze nodig hebben om gezond te blijven. Smaakles 2 'Lekker uit de Schijf van Vijf' zorgt voor verdieping omdat die les over de Schijf van Vijf gaat. Om gezond te blijven heb je verschillende voedingsstoffen nodig en die worden beschreven in de Schijf van Vijf. Hetzelfde geldt voor de EU-Schoolfruitstartles. |
Schatkisten (2016)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
1 en 2 | Anker Eten en drinken, ankerthema 'Restaurant' (bladzijde 108) | Les Is het lekker? | Smaaklessen Groep 1-2 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/49 EU-Schoolfruit Groep 1-2 Startles Groente en fruit ontdekken https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/107 | In de les 'Is het lekker?' uit het anker Eten en Drinken van de methode Schatkist (2016) verkennen en onderzoeken de leerlingen groenten aan de hand van hun zintuigen. Bij Smaakles 1 'Groente en fruit ontdekken' doen de leerlingen hetzelfde én oriënteren ze zich op fruit. Hetzelfde geldt voor de EU-Schoolfruitstartles. |
Wereldzaken (2014)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
6 | Thema 2: Zuid-Nederland | Les 1: In en op de grond | Smaaklessen Groep 6 les 4 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/27 | In thema 2, les 1 'In en op de grond' van Wereldzaken (2014) voor groep 6 gaat het over de keuzes die veehouders maken rondom intensieve- en duurzame veeteelt. Als verdieping zou Smaakles 4 'Eet jij een blij ei?' ingezet kunnen worden. In deze Smaakles wordt er verder in gegaan op dierenwelzijn en worden er verschillende keurmerken voor dierenwelzijn en milieu besproken. |
Wijzer Aardrijkskunde (2015)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
7 | Hoofdstuk 1: Landbouw in Europa | Les 3: Voedsel produceren | Smaaklessen Groep 7 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/36 | In hoofdstuk 1, les 3 'Voedsel produceren' van Wijzer Aardrijkskunde (2015) voor groep 7 gaat het over de productieketen van voedsel. Voor Smaakles 3 'Stap voor stap naar sinaasappelsap' is een lesdoel dat de leerlingen de productieketen van sinsaasappelsap uitwerkt. Deze les past goed bij les 3 'Voedsel produceren' omdat het een kijkje geeft hoe het in de praktijk verloopt als een grondstof verwerkt wordt tot een product. |
Wijzer Geschiedenis (2015)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
6 | Hoofdstuk 1: De tijd van regenten en vorsten | Les 4: Eten uit verre landen | Smaaklessen Groep 5 les 5 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/12 | In hoofdstuk 1, les 4 'Eten uit verre landen' van Wijzer Geschienis (2015) voor groep 6 gaat het over producten die uit Azië en Amerika per schip naar Europa gekomen zijn. Ter verbreding zou Smaakles 5 'Restaurant in de klas: internationale high tea' in gezet kunnen worden, want in deze les maken de leerlingen kennis met gerechten uit andere culturen. |
Wijzer Natuur & Techniek (2015)
Groep | Thema | Les | Sluit in Chef! aan bij: | Toelichting |
5 | Hoofdstuk 4: Weet wat je eet! | Les 1: Zo veel eten | Smaaklessen Groep 4 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/40 | In hoofdstuk 4, les 1 'Zo veel eten!' van Wijzer Natuur en Techniek (2015) voor groep 5 gaat het over tussendoortjes. Er wordt gekeken naar wat gezonde tussendoortjes zijn. Smaakles 2 'Een gezonde pauzehap?' zou ingezet kunnen worden als vervanging van de methodeles omdat de doelen van de lessen overeenkomen. |
5 | Hoofdstuk 4: Weet wat je eet! | Les 3: Lekker en gezond | Smaaklessen Groep 5 les 2 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/9 EU-Schoolfruit Groep 5 Startles Lekker eten uit de Schijf van Vijf https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/116 | In hoofdstuk 4, les 3 'Lekker en gezond' van Wijzer Natuur en Techniek (2015) voor groep vijf gaat het over de Schijf van Vijf. Een lesdoel is om leerlingen bewust te maken over het belang van gevarieerd eten en hoe de voedingsschijf daarbij gebruikt kan worden. Als verdieping op de les zou Smaakles 2 'Lekker uit de Schijf van Vijf' ingezet kunnen worden. Hetzelfde geldt voor de EU-Schoolfruitstartles. |
5 | Hoofdstuk 4: Weet wat je eet! | Les 4: Ziek | Smaaklessen Groep 5 les 3 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/10 | In hoofdstuk 4, les 4 'Ziek' van Wijzer Natuur en Techniek (2015) voor groep 5 ontdekken de leerlingen dat het belangrijk is om eten en drinken op de juiste plaats te bewaren omdat er anders schimmels op komen. Om dieper in te gaan op hoe voedselbederf voorkomen kan worden, kan Smaakles 3 'Etenswaren bewaren' ingezet worden. |
6 | Hoofdstuk 1: Zo werkt je lichaam | Les 3: De wereld om je heen | Smaaklessen Groep 6 les 1 https://voedseleducatie.nl/aanbod/les/24 | In hoodstuk 1, les 3 'De wereld om je heen' van Wijzer Natuur en Techniek (2015) voor groep 6 gaat het over je zintuigen. Het eerste deel van de les 'De wereld om je heen' zou vervangen kunnen worden door Smaakles 1 'Speurneuzen'. Deze les biedt verbreding over het onderwerp. |
Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met de pabo-opleiding van de Christelijke Hogeschool Ede, met dank aan Hilco van Stuijvenberg, Cato Overeem, Eva Post en Elise Haalstra.