Praktische kooktips
Ga jij starten met koken? Neem deze tips vooraf door. Voor je begint met koken in de klas, is het goed om de voorbereidingen en de stappen van het recept goed door te nemen.
Waar je allemaal aan kunt denken qua voorbereiding is:
- Regel hulpouders/verzorgers. Stuur ze van tevoren het recept zodat ze weten wat er gemaakt gaat worden. De hulpouders/verzorgers kunnen waar nodig extra hulp en uitleg geven aan de kinderen. Vraag de hulpouders om ook te komen helpen bij de voorbereidingen op de dag van de kookles zelf.
- Check of er leerlingen zijn met een allergie voor de ingrediënten.
- Regel de boodschappen en benodigdheden. Leerlingen en (hulp)ouders/verzorgers kunnen ook zelf de benodigdheden van huis meenemen. Bijvoorbeeld een snijplankje, bordjes of bakjes.
- Verdeel de leerlingen van tevoren in groepjes van vier.
- Print het recept.
Bekijk ook de volgende tips:
1. Zorg voor een goede voorbereiding
- Zoek alle materialen van tevoren al bijeen die je nodig hebt om het recept te kunnen maken. Denk hierbij ook aan theedoeken, vaatdoekjes, handzeep en afwasmiddel.
- Zorg dat de werkruimte schoon is.
- Ga bewust om met hete ovens, platen, fornuizen en pannen met (gevaarlijk) keukenapparatuur. Werk snoeren netjes weg zodat niemand kan struikelen of omver trekken.
- Zet het materiaal en ingrediënten al klaar per tafel/eiland en per recept.
- Voorkom en bespreek kruisbesmetting
- Leg hoest en nies ‘regels’ uit
- Leer ze te proeven ‘als een kok’. (met lepeltje): niet likken aan bestek of ergens de vingers in steken
- Laat de leerlingen hun handen wassen.
- Verdeel de klas in groepjes.
- Zorg dat iedereen een taak heeft. Elke handeling uit het recept is een taak. Het lezen van het recept en de ingrediënten bijeen zoeken behoren ook bij de taken. Leerlingen kunnen ook in twee- of drietallen een taak uitvoeren.
- Vertel de regels in de keuken.
Voorbeelden van regels in de klas
- Handen wassen
- Schorten aan
- Niet aan scherpe messen zitten
- Pas op met hete dingen
- Zorg ervoor dat je stevig staat, zeker als je op een krukje staat
- De keuken is geen plek om te spelen
- Niet rennen in de keuken
- Vraag hulp bij het verplaatsen van hete voorwerpen
2. Zorg voor structuur tijdens de les
- Leg kort uit wat er gemaakt gaat worden.
- Laat eerst de (basisschool)leerlingen voelen/ruiken aan de ingrediënten.
- Leg uit, wie wat gaat doen of laat ze zelf de taken verdelen.
- Laat zien hoe de taak gedaan moet worden (kneden, snijden, mixen etc).
- Moedig leerlingen aan alles zelf te doen (lezen recept, recept uitvoeren, afwegen, elkaar helpen, opruimen), doe alleen voor waar nodig en help alleen met snijden, kneden etc. als je de les wilt versnellen of als de leerlingen heel jong zijn.
- Zet de verschillende talenten van leerlingen in. Bv. laat de energieke leerling met de hand en een garde kloppen en de precieze leerling de bloem afwegen.
3. Houd rekening met versnellen en vertragen
Vertraag door leerlingen de groente nog fijner te snijden, handelingen met de hand te doen ipv met behulp van keukenapparatuur/ hulpmiddelen. Versnel door handige trucjes: water voor soep kun je alvast voorkoken in een waterkoker, groente hoeft niet altijd even fijn gesneden en inzet van keukenhulpmiddelen of de hulpouders versnelt ook. Het is ook handig om informatieve filmpjes rondom het onderwerp van de recepten achter de hand te hebben. Of bouw tussentijdse proeverijtjes in en overleg hoe het recept naar een hoger niveau te tillen.
4. Laat de leerlingen zelf ook opruimen
Leerlingen alles zelf op te laten ruimen vergt veel tijd en begeleiding. Maak hierin een duidelijke rolverdeling (chef vloer, chef aanrecht, chef afwas, chef drogen etc.). Reken daarnaast ook nog tijd om het met de volwassenen achteraf nog de boel “strak te trekken”.