Rolverdeling
Ga je zelf met je klas koken in de klas? Of heb je een kok of gastdocent die de kookles komt verzorgen? Het is handig om hierbij een duidelijk rolverdeling aan te houden. Meer hierover lees je op deze pagina.
Rolverdeling als leerkracht zelf koken met de klas
Ga je zelf met je klas koken in de klas? Denk dan aan de rolverdeling:
ROL LEERKRACHT, de chef, de manager:
- maakt het klas lokaal in orde en zorgt voor alle benodigde spullen of laat die door een hulpouder doen;
- geeft uitleg over de les;
- doet handelingen voor samen met de hulpouders;
- loopt rond en geeft, waar nodig, extra hulp en uitleg. Daarnaast bewaakt de leerkracht samen met de hulpouders de orde en veiligheid;
- inventariseert of alle leerlingen goed meedoen en bedenkt wat tijdens de afronding van de les zal worden besproken met de leerlingen.
ROL LEERLINGEN, de leerlingkoks:
ROL HULPOUDERS, sous-chefs:
- lopen rond en geven waar nodig extra hulp en uitleg;
- helpen waar nodig met het bewaken van de orde en veiligheid;
- helpen leerlingen met de handelingen tijdens het koken, geven complimenten en
- stellen af en toe een vraag;
- helpen de leerlingen met het verzamelen (en opruimen) van de spullen.
Qua begeleiding adviseren we op de basisschool één volwassene per maximaal 8 leerlingen in de bovenbouw, bij de middenbouw 1 volwassene op maximaal 6 leerlingen en bij de onderbouw 1 op 5.
Rolverdeling en opzet voor koken met een klas & kok/gastdocent
Heb je een kok of gastdocent die de kookles komt verzorgen? Bespreek van tevoren de rolverdeling.
Interesse in een gastdocent? Neem eens een kijkje op www.voedseleducatie.nl/gastlessen
ROL VAN DE KOK, de chef, de manager:
- maakt het klaslokaal in orde;
- heeft alle benodigde spullen mee;
- geeft uitleg over de les;
- doet handelingen voor.
ROL LEERKRACHT, de sous-chef:
- helpt wanneer het nodig is dat de leerlingen goed naar de kok luisteren;
- draagt actief bij aan de uitleg/instructie van de kok. Bijvoorbeeld door de handelingen die de kok beschrijft voor te doen aan de leerlingen;
- loopt rond en geeft, waar nodig, extra hulp en uitleg. Daarnaast bewaakt de leerkracht samen met de hulpouders de orde;
- inventariseert of alle leerlingen goed meedoen en bedenkt wat tijdens de afronding van de les zal worden besproken met de leerlingen om de leeropbrengst te vergroten.
ROL LEERLINGEN, de leerlingkoks:
Uitvoerders van het recept. Dit klinkt logisch maar goed om te realiseren en te benadrukken. Het is niet de kok, niet de leerkracht en ook niet de hulpouder die de handeling doet, maar écht de leerlingen zelf. Op Chef! staan bij een aantal kooklessen ook een speciale handleiding voor de kok.
Jaarlijks wordt ook het Kok in de Klas evenement georganiseerd. Tijdens dit evenement geven verschillende koks in Nederland een kookles in een klas. Deelnemende scholen ontvangen een gratis boodschappenpakket. Kijk voor meer info op www.kokindeklas.nl.
ROL HULPOUDERS, chefs de partie:
- lopen rond en geven waar nodig extra hulp en uitleg;
- helpen waar nodig met het bewaken van de orde en veiligheid;
- helpen leerlingen met de handelingen tijdens het koken, geven complimenten en stellen af en toe een vraag;
- helpen de leerlingen met het verzamelen (en opruimen) van de spullen.
Kok in de Klas
Tijdens het Kok in de Klas-event komen koks door heel Nederland op een school koken. Met koks vertellen we kinderen over smaak, eten en het koksvak. Wat een kok in een les vertelt en laat zien over gezond, vers en smakelijk eten blijft kinderen bij. Kinderen die deze kookles hebben gehad leren meer over voeding, durven meer te proeven en vertellen thuis vol enthousiasme over wat ze hebben ontdekt. Voor alle deelnemers is het lesmateriaal en het boodschappenpakket kosteloos verzorgd.