Smaakmissie Aardappelen, rijst en pasta
In aardappelen, rijst en pasta zitten koolhydraten. Maar wat zijn dat eigenlijk? Kan de klas de vloggers helpen met de inhoud van hun kook-vlog? In deze Smaakmissie ontdekken leerlingen van groep 7-8 alles over aardappelen, rijst en pasta door zelf op onderzoek uit te gaan, zowel binnen als buiten de klas.
De Smaakmissie bestaat uit 6 interactieve lessen met aanvullend een digibordmodule en is te vinden op het gratis lesportaal Chef!.
Koolhydraten, wat zijn dat? En waar zit dat eigenlijk in?
Britt & Lynn hebben jullie hulp nodig! Britt & Lynn zijn bekende vloggers en hebben al verschillende series gemaakt. Nu willen ze beginnen met een kookvlog. Maar ze hebben dit nog nooit eerder gedaan! De eerste vlog zal gaan over aardappels, rijst en pasta, maar wat kunnen ze daar allemaal over vertellen en van maken? Kunnen de leerlingen hulp bieden? Ga op Smaakmissie!
Tijdsduur
De Smaakmissie bestaat uit 6 lessen die variëren tussen 30-60 minuten.
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
Hoe zet je een Smaakmissie in?
Op het lesportaal Chef! vind je een overzicht bij welke kerndoelen voor het basisonderwijs voedseleducatie aansluit. Er zijn verschillende manieren om ons aanbod aan voedseleducatie in te zetten.
Op het lesportaal Chef! vind je een overzicht bij welke kerndoelen voor het basisonderwijs voedseleducatie aansluit. Er zijn verschillende manieren om ons aanbod aan voedseleducatie in te zetten.
- Project: verdeel de lessen over de dagen van de projectperiode.
- Verspreid over het schooljaar: maak van tevoren een planning, zodat alle lessen aan bod komen.
- Koppeling met reguliere lesmethoden in het onderwijs: Zowel op deze website als op Chef! staat van welke voedseleducatielessen aansluiten op reguliere lespakketten.
Waaruit bestaat de Smaakmissie?
Les 1: Wat weet ik al?
In de eerste les wordt de Smaakmissie geïntroduceerd door de vloggers, wordt de voorkennis van de leerlingen getoetst en krijgen ze een thuiswerkopdracht mee waar ze zelf hun koolhydraat-inname gaan onderzoeken!
Leerdoelen
De leerlingen:
- worden zich bewust van wat ze al weten t.a.v. aardappelen, rijst en pasta
- kunnen uitleggen wat er in het koolhydraatvak van de Schijf van Vijf zit
- kunnen uitleggen dat je koolhydraten kan binnen krijgen door het eten van verschillende producten zoals; aardappelen, rijst en pasta
Les 2: Proefles
Tijd om te verdiepen in smaakverschillen en gezonde porties! Tijdens deze les doen de leerlingen verschillende proefjes en maken ze inschattingen over gezonde porties.
Leerdoelen
De leerlingen:
- vinden het belangrijk om voldoende aardappelen rijst en pasta te eten om zo voldoende koolhydraten en vezels binnen te krijgen
- kunnen uitleggen waarom volkorenproducten gezonder zijn dan gewone/witte producten
- kunnen inschatten hoeveel onbereide en bereide aardappelen, rijst of pasta een kind uit groep 7-8 nodig heeft om aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid te voldoen
- vinden het belangrijk om bij het koken van aardappelen, rijst of pasta de juiste portie per persoon af te wegen om voedselverspilling te voorkomen
Les 3: Naar de supermarkt
Op naar de winkel! Er is binnen het koolhydratenvak heel veel keus, maar wat is nou voor elke dag en wat is voor af en toe?
Leerdoelen
De leerlingen:
- kunnen in de winkel verschillende soorten aardappelen, rijst en pasta opzoeken en aangeven of het in de Schijf van Vijf zit (volkoren pasta/ zilvervliesrijst/ gekookte, gepofte of gestoomde aardappel, zelfgemaakte aardappelpuree) of niet
- vinden het belangrijk voor hun gezondheid te kiezen voor voorkeursproducten uit de Schijf van Vijf (volkoren pasta/ zilvervliesrijst/ gekookte, gepofte of gestoomde aardappel, zelfgemaakte aardappelpuree)
Les 4: Op excursie
Om de Smaakmissie goed uit te kunnen voeren, is het belangrijk dat de leerlingen in de praktijk gaan kijken waar hun eten vandaan komt. Regel daarom een excursie naar een aardappelteler. Van de andere koolhydraten kan een filmpje bekeken worden. Op het lesportaal Chef! staan tips voor het zoeken van een teler en de voorbereiding en nabespreking van de excursie!
Leerdoelen
De leerlingen:
- waarderen aardappelen, rijst en pasta als een mooi product waar veel werk voor nodig is
- kunnen uitleggen welke productiestappen nodig zijn om aardappelen, rijst en pasta te produceren
- kunnen beargumenteren waarom aardappelen vaak in Nederland worden verbouwd en pasta (tarwe) en rijst vaak in het buitenland
Les 5: Vloggen
In deze les gaan de leerlingen zelf vloggen! Elk groepje maakt een vlog waarin ze meer vertellen over het gekozen recept en wat ze allemaal geleerd hebben tijdens deze Smaakmissie.
Leerdoelen
De leerlingen:
- kunnen verschillende recepten bedenken of opzoeken om aardappelen, rijst of pasta klaar te maken
- kunnen uitleggen wat ze tijdens deze Smaakmissie allemaal hebben geleerd
Les 6: Superkoks
Bekijk de vlog van Britt & Lynn en probeer het recept met de klas na te maken.
Leerdoelen
De leerlingen:
- waarderen het om een gerecht met aardappel te bereiden
- kunnen een gerecht met aardappel bereiden en aan hun ouders presenteren
Benieuwd naar de Smaakmissie Aardappelen, rijst en pasta?
Hoe ziet de Smaakmissie eruit?
Wanneer zet je de Smaakmissie in?
- 23 t/m 29 september 2024: Nationale Vitaliteitsweek
- 16 oktober 2024: Wereld Voedseldag
- 25 oktober 2024: Wereld Pasta Dag
10 t/m 14 juni 2025: Week voor de Gezonde Jeugd