Smaakmissie Groente
Deze Smaakmissie staat in het teken van groente. De opdracht van deze missie is om een groentekatern te schrijven of materialen voor sociale media! Maar hierbij, net zoals bij de krant, een redactiemuur in de klas!
De doelgroep van deze missie zijn leerlingen van groep 7-8. De Smaakmissie bestaat uit 6 interactieve lessen met aanvullend een digibordmodule en is te vinden op het gratis lesportaal Chef!.
De journalist heeft hulp nodig!
Hij heeft een grote opdracht binnen gekregen om een groentekatern voor de krant te maken. Hierbij is beeldmateriaal ook gewenst, denk aan een video, vlog, of beelden voor sociale media. De materialen moet uiteraard over groente gaan en de lezers iets nieuws bijleren! De journalist heeft daarom de hulp van de klas nodig. Zijn zij de groente-experts die hij zoekt? Ga op missie!
Tijdsduur
De Smaakmissie bestaat uit 6 lessen die variëren tussen 40-90 minuten.
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
Hoe zet je een Smaakmissie in?
Op het lesportaal Chef! vind je een overzicht bij welke kerndoelen voor het basisonderwijs voedseleducatie aansluit. Er zijn verschillende manieren om ons aanbod aan voedseleducatie in te zetten.
Op het lesportaal Chef! vind je een overzicht bij welke kerndoelen voor het basisonderwijs voedseleducatie aansluit. Er zijn verschillende manieren om ons aanbod aan voedseleducatie in te zetten.
- Project: verdeel de lessen over de dagen van de projectperiode.
- Verspreid over het schooljaar: maak van tevoren een planning, zodat alle lessen aan bod komen.
- Koppeling met reguliere lesmethoden in het onderwijs: Zowel op deze website als op Chef! staat van welke voedseleducatielessen aansluiten op reguliere lespakketten.
Waaruit bestaat de Smaakmissie?
Les 1: Wat weet ik al over groente?
Wat weten de leerlingen eigenlijk al over groente en zijn er soorten die ze nog nooit geproefd hebben? Ontdek het in les 1!
Leerdoelen
De leerlingen:
- halen voorkennis t.a.v. groente op;
- ontdekken nieuwe soorten groente.
Les 2: Wat staat er in de krant?
In deze les doen leerlingen onderzoek naar groente en gaan ze aan de slag met het schrijven van het artikel. Tijdens de redactievergadering bespreken de leerlingen de criteria van de journalist.
Leerdoelen
De leerlingen:
- waarderen het proeven van nieuwe soorten groente;
De volgende doelen worden door verschillende teams meer of minder behaald. Na de uitwisseling in les 5 zijn de doelen bekend bij alle leerlingen:
- kunnen de herkomst van groente achterhalen;
- kunnen in kaart brengen welke productiestappen nodig zijn om groente te kweken en te oogsten;
- kunnen vergelijkend warenonderzoek uitvoeren tussen verse groente en groente uit pot/blik/diepvries en beargumenteren wat zij de beste keuze vinden;
- ontdekken dat de productie van groente afhankelijk is van het seizoen;
- kunnen uit verschillende perspectieven een mening vormen over biologische vs. reguliere groenteteelt en deze beargumenteren;
- kunnen aangeven hoe zij beter kunnen voldoen aan de aanbevolen hoeveelheden groente per dag.
Les 3: Op excursie
Tijd om de kijken hoe groenten eigenlijk op je bord terecht komen! Op het lesportaal Chef! staan tips over hoe je het beste een teler in de buurt kunt vinden waar je langs kunt gaan voor een excursie.
Leerdoelen
De leerlingen:
- verwonderen zich over de vele productiestappen die een teler moet uitvoeren om groente te kweken en te oogsten;
- weten dat de productie van groente afhankelijk is van het seizoen
- zijn zich er bewust van dat iedere groentesoort een andere manier van produceren kent;
- waarderen groente als een mooi product van de natuur waar veel werk voor nodig is.
Les 4: Huiswerkopdracht: naar de groentewinkel
De supermarkt of groentewinkel ligt vol met allerlei soorten groente. Maar hoe kun je zien uit welk land het komt, hoe het bewaard moet worden en of het van het seizoen is? Tijdens deze les ontdekken de leerlingen dit zelf in een winkel!
Leerdoelen
De leerlingen:
- kunnen in een winkel vinden waar een groentesoort vandaan komt en of het product van het seizoen is;
- kunnen achterhalen waar hun groente vandaan komt, of het uit het seizoen komt en hoe het bewaard moet worden;
- kunnen in de winkel aangeven waar je voorkeursgroente kunt vinden (vers en onbewerkt).
Les 5: Een superkrant!
Dit is de laatste mogelijkheid om aan het groentekatern te werken. Nog even knallen dus!
Leerdoelen
De leerlingen:
- kunnen de herkomst van groente achterhalen;
- kunnen in kaart brengen welke productiestappen nodig zijn om groente te kweken en te oogsten;
- kunnen vergelijkend warenonderzoek uitvoeren tussen verse groente en groente uit pot/blik/diepvries en beargumenteren wat zij de beste keuze vinden;
- ·ontdekken dat de productie van groente afhankelijk is van het seizoen;
- kunnen uit verschillende perspectieven een mening vormen over biologische vs. reguliere groenteteelt en deze beargumenteren;
- kunnen aangeven hoe zij beter kunnen voldoen aan de aanbevolen hoeveelheid groente per dag.
Les 6: Groentekoks
Er is van alles geleerd over groente. Tijd om te kijken of er ook wat lekkers van gemaakt kan worden!
Leerdoelen
De leerlingen:
- kunnen een gerecht met groenten bereiden en aan hun ouders presenteren.
Benieuwd naar de Smaakmissie Groente?
Hoe ziet de Smaakmissie eruit?
Wanneer zet je de Smaakmissie in?
- 23 t/m 29 september 2024: Nationale Vitaliteitsweek
- 12 oktober 2024: Nationale Groente- en Fruitdag
- 7 april 2025: Wereld Gezondheidsdag
- 18 mei 2025: Wereld Plantendag
- 10 t/m 14 juni 2025: Week voor de Gezonde Jeugd