Smaakmissie Zuivel 3-4
In deze Smaakmissie ontdekken leerlingen van groep 3-4 van alles over zuivel. Hoe wordt melk eigenlijk geproduceerd? En hoe komt het dan in de supermarkt? Ga op onderzoek uit!
De Smaakmissie bestaat uit 6 interactieve lessen met aanvullend een digibordmodule en is te vinden op het gratis lesportaal Chef!.
Sien kan hulp op de boerderij goed gebruiken!
Sien woont op een boerderij en heeft hulp nodig! Haar vader is een paar dagen weg om koeien te kopen en nou moet ze de hele boerderijwinkel in haar eentje doen. Kunnen de leerlingen haar helpen?
Tijdsduur
De Smaakmissie bestaat uit 6 lessen die variëren tussen 20-60 minuten.
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
Hoe zet je een Smaakmissie in?
Op het lesportaal Chef! vind je een overzicht bij welke kerndoelen voor het basisonderwijs voedseleducatie aansluit. Er zijn verschillende manieren om ons aanbod aan voedseleducatie in te zetten.
Op het lesportaal Chef! vind je een overzicht bij welke kerndoelen voor het basisonderwijs voedseleducatie aansluit. Er zijn verschillende manieren om ons aanbod aan voedseleducatie in te zetten.
- Project: verdeel de lessen over de dagen van de projectperiode.
- Verspreid over het schooljaar: maak van tevoren een planning, zodat alle lessen aan bod komen.
- Koppeling met reguliere lesmethoden in het onderwijs: Zowel op deze website als op Chef! staat van welke voedseleducatielessen aansluiten op reguliere lespakketten.
Waaruit bestaat de Smaakmissie?
Les 1: Wat weet ik al over zuivel?
In deze les halen leerlingen hun voorkennis over zuivel op en leren ze over de verschillende soorten zuivelproducten en melkvervangers. Welke producten eten of drinken ze zelf wel eens?
LeerdoelenDe leerlingen:
- halen voorkennis t.a.v. zuivel op
- weten dat er verschillende zuivelproducten en melkvervangers zijn en dat er melkvervangers zijn
- verwonderen zich over de veelheid aan producten die van melk worden gemaakt
- kunnen aangeven welke melkproducten zij zelf eten of drinken en wanneer
Les 2: Naar de boer
Tijdens deze les gaan de leerlingen langs bij de boer! Hoe wordt melk eigenlijk geproduceerd? En hoeveel stappen zijn er nodig voordat het in de supermarkt ligt? Ontdek het zelf!
Leerdoelen De leerlingen:
- verwonderen zich erover hoe melk wordt geproduceerd
- kunnen uitleggen dat een koe melk kan geven omdat ze een kalfje heeft gehad
- vinden het belangrijk dat er goed voor een koe wordt gezorgd, zodat ze melk kan geven
- kunnen het proces van koe tot pak melk in de winkel in stappen weergeven
Les 3: De winkel in orde
In deze les leert de klas meer over het productieproces van melk, hoe melkproducten bewaard moeten worden en waarom deze producten gezond zijn.
Leerdoelen De leerlingen:
- verwonderen zich over de veelheid aan producten die van melk worden gemaakt
- kunnen het proces van koe tot pak melk in de winkel in stappen weergeven
- benoemen dat je de meeste melkproducten in de koelkast moet bewaren omdat ze anders bederven
- leren dat er gezonde stofjes in zuivel zitten die goed zijn voor hun spieren, botten en tanden
Les 4: De eerste klanten
In deze les helpen de leerlingen Sien met de vragen van de klanten. Hoeveel zuivel moet je bijvoorbeeld per dag eten/.drinken? En waarom eten of drinken mensen melkvervangers?
Leerdoelen De leerlingen:
- vinden het belangrijk elke dag twee bekers melkproducten en een halve plak kaas te eten/drinken
- ontdekken dat er verschillende soorten melk zijn, (dierlijk; zoals koeienmelk, geitenmelk en schapenmelk) en dat er een melkvervanger is (plantaardig; sojadrink)
Les 5: Weer klanten!
Wederom zijn er klanten in de winkel. Kunnen de leerlingen ondertussen uitleggen hoe kaas gemaakt wordt?
Leerdoelen De leerlingen:
- verwonderen zich over de veelheid van producten die van melk worden gemaakt
- verwonderen zich over hoe kaas wordt gemaakt
Les 6: Zuivelkoks
In de afsluitende les maken de leerlingen samen een heerlijke zuivelproeverij! Lekker en gezellig!
Leerdoelen De leerlingen:
- waarderen het om mee te helpen bij de bereiding van gerechten met melk en melkproducten
- vinden het belangrijk hygiënisch te werken bij het bereiden van zuivelgerechten