
Nieuws
Neem Smaaklessen op in je jaarplan!
De school is een goede plek om over gezond en duurzaam eetgedrag te leren. Door voedseleducatie aan te bieden maken kinderen eerder gezonde en duurzame voedselkeuzes en weten ze hoe ze een gezonde maaltijd kunnen bereiden. Kinderen maken spelenderwijs kennis met smaakontwikkeling, voedselproductie, consumentenvaardigheden, gezond en duurzaam eten en koken.

Er zijn een aantal manieren waarop je Smaaklessen kunt geven op jouw school:
- Elke periode een Smaakles
- Smaaklessen laten aansluiten op je reguliere lesmethodes
- Smaaklessen tijdens een projectweek
1. Geef elke periode een Smaakles
Voor iedere groep staan er op lesportaal Chef! vijf Smaaklessen (met uitzondering van groep 1/2, waarvoor negen lessen beschikbaar zijn). De lessen vind je ook in de lesmap en in de leskist, via onze webshop. Maak voor komend jaar een planning voor het geven van de vijf Smaaklessen voor jouw groep en geef iedere periode een les. Zo komen alle lessen aan bod gedurende het jaar.
2. Smaaklessen aansluiten op reguliere lesmethodes
Op deze website staat een overzicht van welke Smaaklessen aansluiten op reguliere lesmethodes. In dit overzicht zijn bijvoorbeeld de methodes Argus Clou, Blink, DeZaken en IPC opgenomen. Per methode zie je welke les van Smaaklessen en Smaakmissies bij welk onderdeel van de lesmethode aansluit. Op lesportaal Chef! staat ook per les aangegeven bij welke reguliere methode de les aansluit.
3. Smaaklessen tijdens een projectweek
Is er ruimte voor een projectweek op school? Of sluiten jullie aan bij een event zoals Kraanwaterdag, de Verspillingsvrije Week of de Koningsspelen? (Bekijk ook onze Smaakkalender!) Hierbij passen verschillende lesprogramma's! Verspreid de lessen dan over de dagen van deze week en sluit de projectweek af met de kookles. Op onze inspiratiepagina kun je ideeën opdoen voor de projectweek.
Overzicht van de Smaaklessen per groep
Groep 1-2
Waar gaat de les over? | |
Les 1: Groente en fruit ontdekken | Het proeven van verschillende soorten groente en fruit |
Les 2 : Van zaadje tot eten | Het ontstaan van groente en fruit uit zaden en pitten |
Les 3: Lekker schilderen! | Het maken van een eetbaar schilderij |
Les 4: Wanneer eet je? | Verschillende eetmomenten zoals ontbijt, middageten en avondeten |
Les 5: Wat heb je nodig? | Wat je lichaam nodig heeft om groot en sterk te worden |
Les 6: Winkelen in de klas | Verschillende winkels en plekken waar eten wordt verkocht |
Les 7: Waar komt mijn eten vandaan? | De herkomst van eten |
Les 8: Drink je drankje | Het belang van het drinken van water |
Les 9: Broodjes bakken | Het samen bakken van broodjes in de klas |
Groep 3
Waar gaat de les over? | |
Les 1: Proeven met je zintuigen | Zintuigen en de hoofdsmaken |
Les 2: Ontbijt: een goede start | Gezond ontbijten |
Les 3: De appelmoesfabriek | Bewerkt en onbewerkt eten |
Les 4: Eet- en drinkmomenten | Eetmomenten en tanden poetsen |
Les 5: Kookfestijn: feestelijke traktaties | Het samen maken van gezonde traktaties |
Groep 4
Waar gaat de les over? | |
Les 1: Beroepsproevers | Hoe je zintuigen je kunnen helpen maar ook foppen |
Les 2: Een gezonde pauzehap | Gezond eten tijdens de pauze |
Les 3: Wie maken ons eten? | Herkomst en producenten van eten |
Les 4: Groente en fruit van ver! | Exotische soorten groente en fruit |
Les 5: Kookfestijn: het lunchmenu | Het samen maken van verschillende gerechtjes voor de lunch |
Groep 5
Waar gaat de les over? | |
Les 1: Ontdek de hoofdsmaken | Proefjescircuit met alle hoofdsmaken |
Les 2: Lekker uit de Schijf van Vijf | Waaruit de Schijf van Vijf bestaat |
Les 3: Wat een verspilling! | Voedselverspilling en hoe je dit tegen kunt gaan |
Les 4: Waar bewaar je wat? | Bewaren van eten in de koelkast, fruitmand en voorraadkast |
Les 5: Kookfestijn: Regenboogwrap | Het samen maken van een wrap maken vol met Nederlandse groente |
Groep 6
Waar gaat de les over? | |
Les 1: Speurneuzen | Kruiden en specerijen |
Les 2: Proefjescircuit met de Schijf van Vijf | Schijf van Vijf en voedingsstoffen |
Les 3: Met of zonder pakjes en zakjes? | Onbewerkt en bewerkt eten |
Les 4: Eerlijk, duurzaam of biologisch? | Keurmerken biologisch, dierwelzijn, fairtrade en duurzaamheid |
Les 5: Kookfestijn: Sushicups | Het samen maken van sushi in de vorm van een cupcake |
Groep 7
Waar gaat de les over? | |
Les 1: Iedereen eet mee | Verschillende diëten en eetvoorkeuren |
Les 2: Opscheppen maar! | Hoeveelheden uit de Schijf van Vijf |
Les 3: Etikettenpret | Etiketten en de voedselproductieketen |
Les 4: Het appeldebat | Biologische landbouw |
Les 5: Kookfestijn: Olé Tabouleh | Het samen maken van een bulgursalade |
Groep 8
Waar gaat de les over? | |
Les 1: Voedselverleidingen | Invloed van de omgeving op je voedselkeuzes |
Les 2: De energiebalans | Voedingsstoffen, Nutri-score en de balans tussen eten en bewegen |
Les 3: Hoe eet je duurzaam? | Hoe je duurzame eetkeuzes kunt maken |
Les 4: Proefjes met toevoegingen | Toevoegingen op het etiket |
Les 5: Kookfestijn: De Buitengewone bonenburger | Het samen maken van een bonenburger |
Aan de slag!
Koop de lesmap met handleidingen
Wil je graag de lesmap met de handleidingen en kopieerbladen ontvangen? Je kunt de lesmap in de webshop kopen voor €75,-.
Koop of leen een Smaakleskist
In de Smaakleskist zit de lesmap met het lesmateriaal en de keukenmaterialen die je nodig hebt voor de Smaaklessen.
Gratis Smaaklessen op Chef!
Al het lesmateriaal van Smaaklessen, waaronder de handleiding, kopieerbladen en de digibordmodules vind je op het gratis lesportaal Chef!.
Smaaklessen sluit aan bij de volgende kerndoelen:
Domein Mens en samenleving
34. De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.
35. De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
37. De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
39. De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.
Domein Natuur en techniek
40. De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.
41. De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.
Volgend jaar meedoen aan het EU-Schoolfruitprogramma?
In september kunnen scholen zich weer inschrijven voor het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma. Tijdens het programma ontvangen scholen voor 20 weken gratis groente en fruit voor alle leerlingen, voor drie dagen in de week.
Onderdeel van het EU-Schoolfruitprogramma is het geven van Smaaklessen. Deze zijn iets aangepast, zodat de leveringen groente en fruit gebruikt kunnen worden bij de lessen. Je vindt deze lessen op Chef! onder het filter EU-Schoolfruit. Ook deze lessen kun je alvast inplannen voor volgend jaar.

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
Nog geen account op Chef!?
Alle lessen van Smaaklessen & EU-Schoolfruit staan op het gratis lesportaal Chef!. Hier vind je de handleiding, werkbladen en de digibordmodules. Nog geen account? Maak die dan gratis aan.
- Ga naar Chef! via www.voedseleducatie.nl
- Vul je gegevens in
- Verifieer je account via je inbox. Je bent nu klaar!